پیشرفته ترین نوع یادگیری / والدین چقدر در مورد نظریه برونر می دانند؟

میتوان به جرات گفت و پذیرفت که ممکن است بسیاری از والدین از پیشرفته ترین نوع یادگیری آگاهی داشته‌باشیم.  اما تا بحال نتوانسته‌ایم آن را دقیقا یادبگیریم و در مطالعه کتابهای درسی و غیردرسی استفاده کنیم. کاش یکی از دروس اصلی آموزشگاهها تدریس همین درسِ پیشرفته ترین نوع یادگیری میبود. که اگر اینطور بود خیلی اتفاقات جذابی برای بچه‌ها اتفاق میافتاد. در ادامه‌ی مطلب بطور مختصر در این مورد توضیح داده‌ایم.

برای دانلود فایل صوتی پیشرفته ترین نوع یادگیری  کلیک کنید

۳ مرحله از یادگیری مارپیچی برونر یکی از پیشرفته ترین نوع یادگیری است. بطور حتم در هر خانواده ای یادگیری فرزندشان برایشان خیلی خیلی مهم است. دانستن این سه مرحله ساده توانایی والدین را برای کمک به آموزش‌دادن فرزند خود راحتر خواهد کرد.

گذشته از این حتی کاربردهای زیادی نیز برای آموزشگاهها و معلمان دارد تا از این نظریه در آموزش های خود استفاده کنند. این نظریه یکی از پیشرفته ترین نوع یادگیری برای نوجوانان و جوانان در مراحل تحصیلی نیز می تواند در بهبود نمرات درسی آنها نیز اثرگذار باشد.

در یکی از کلاس های درس که داشتم در مورد یادگیری مؤثر صحبت می کردم، بحث مراحل یادگیری آقای برونر پیش آمد. مراحلی که می تواند برای هر کسی نوسان داشته باشد. از این نظر که بعد حافظه و شخصیت آدما با هم فرق دارد حتی در کلاس درسی که بچه ها نشسته اند. وقتی با تک تک آنها توی زنگ تفکر داشتیم تمرین می کردیم معلوم شد که تعدادی از بچه ها دقیقا از مراحل سه یا حتی دو یادگیریشان شروع میشود.

 

3 مرحله یادگیری مارپیچی برونر

3 مرحله یادگیری مارپیچی برونر

جروم برونر سه مرحله را در برنامه درسی کودکان پیشنهاد کرد که به «برنامه درسی مارپیچ» معروف است. این مراحل عبارتند از:

1- کودکان از طریق تجربه عملی یاد می گیرند
2- آنها با تصاویر بصری و سپس ذهنی یاد می گیرند
3- کودکان با نمادها و زبان یاد استفاده می گیرند

بیشترین کاربردی که نظریه دارد در مدارس و آموزشگاههاست. البته هم والدین و هم معلمین می توانند از آن در هر لحظه ای که لازم است چیزی را به بچه ها یاد بدهند کاربرد دارد.

جروم برونر که بود؟

جروم برونر (1915-2016) یک روانشناس آمریکایی بود که در زمینه روانشناسی شناختی و آموزش یادگیری، کارهای مفیدی انجام داد. او در شهر نیویورک متولد شد و دکترای خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه هاروارد در سال 1941 دریافت کرد.

برونر بیشتر به خاطر کارش در زمینه شناختی، به ویژه نظریه‌شناختی اش، که بر نقش فعال در ساختن درک انسان‌ها از جهان، یاد شده‌است. او استدلال کرد که با این نظریه یادگیرندگان می توانند تا به کشف و آزمایش خود بپردازند همچنین هر کسی این توانایی را خواهد داشت تا مدل ذهنی خود را از جهان توسعه دهد

برونر علاوه بر تحقیقات خود در مورد رشد شناختی، کمک های مهم به تئوری و عملی آموزشی نیز کرد. او “برنامه درسی مارپیچی” را پیشنهاد کرد که شامل بازبینی و ایده های مهم در سطوح مختلف این پیچیدگی است و بر تجربیات ذهنی و عملی تاکید می کند.

کار برونر تأثیر قابل توجهی بر روانشناسی، آموزش و سایر زمینه ها دارد و می تواند به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذارترین روانشناسان قرن بیستم شناخته شود. به نوعی میتوان گفت یکی از پیشرفته ترین نوع یادگیری در آموزش کودکان است.

کودکان از طریق تجربه عملی یاد می گیرند

1- کودکان از طریق تجربه عملی یاد می گیرند

در این مرحله اول، کودکان از طریق عمل یا تجربه عملی یاد می گیرند. آنها برای درک دنیای اطراف خود به حواس خود تکیه می کنند و بازنمایی ذهنی از آنچه می بینند، می کنند و تجربه می کنند که چطور عمل کنند.
واقعا! نظریه‌ی رشد شناختی جروم برونر بر نقش فعالِ‌یادگیرندگان در ساختن آنچه از جهان درون خود درک می کند اثرگذار است. در مرحله‌ی اول «برنامه‌درسی مارپیچ» خود، که او آن را «بازنمایی فعال» نامید، فراگیران برای ساختن بازنمایی ذهنی از جهان، بر حواس و اعمال خود تکیه می کنند.

بازنمایی فعال به روشی از طریق عمل یا تجربه عملی اشاره دارد. یادگیرندگان از طریق حرکت، لمس و دستکاری با دنیای اطراف خود درگیر می شوند. انسان از این تجربیات برای ایجاد بازنمایی ذهنی از اشیا، رویدادها و روابط استفاده می کنند. به عنوان مثال، کودک ممکن است با لمس کردن و چرخاندن اشیاء مختلف توپ، سیب و پرتقال مفهوم “گردی” را بیاموزد. از طریق این تجربیات، کودک بازنمایی ذهنی از چیستی «گردی» و نحوه ارتباط آن با اشیاء و مفاهیم دیگر ایجاد می کند.

برونر معتقد بود که این نوع یادگیری ویژه کودکان خردسال است زیرا به آنها اجازه می دهد تا با جهان به شیوه ای ملموس و معنادار درگیر شوند. با کاوش در محیط خود، کودکان می توانند مدل های ذهنی از عملکرد چیزها بسازند، که سپس می توانند از آن برای درک اطلاعات و تجربیات جدید استفاده کنند.

2- آنها با تصاویر بصری و سپس ذهنی یاد می گیرند

در مرحله دوم، کودکان شروع به استفاده از تصاویر بصری برای نمایش اشیا و رویدادها می کنند. آنها تصاویر ذهنی از آنچه می بینند درست می کنند! این مرحله «برنامه درسی مارپیچ» جروم برونر، که به «نمایش نمادین» معروف است.  به دنبال آن مرحله سوم است که به عنوان «نمایش زبانی» شناخته می‌شود. جایی که زبان‌ آموزها از زبان و نمادها استفاده می‌کنند برای نمایش اشیا و ایده‌ها توسعه می‌دهند.

در دیدن تصاویر و ساختن یک مدل ذهنی از هر تصویری فرد قادر است به راحتی آن را با زبانِ اشاره‌و ایماء به اشتراک بگذارد. قائدتا برای هر کسی می تواند اشکال، ادراک های مختلفی از نظر تجربی برای او داشته باشد. در کودکان نیز وقتی چیزی را رویت می کند در ذهنش آنچه را قادر است به تصویر مورد نظر ربط می دهد.

 

سومین مرحله از پیشرفته ترین نوع یادگیری

3-  سومین مرحله از پیشرفته ترین نوع یادگیری برونر یادگیری از طریق نمادهای زبانی است.

نمایش نمادین این مرحله، شامل استفاده از نمادهای زبانی، مانند کلمات و نمادهای ریاضی، برای نمایش و ایده های انتزاعی است. زبان آموزان در این مرحله می توانند از زبان برای بیان افکار و عقاید خود و حفظ ارتباط با دیگران استفاده کنند. آنها همچنین می توانند از نماد زبانی خود برای دستکاری و تغییر اطلاعات در ذهن خود نیز استفاده کنند. در این مرحله به آنها اجازه می دهند تا کارهای بیشتری انجام دهند.

به عنوان مثال، فردی که بازنمایی را گسترش داده‌است. ممکن است از زبانی برای بیان یک ایده‌ی پیچیده، مانند یک فرضیه‌ی علمی یا یک استدلال فلسفی، استفاده‌کند. آنها همچنین ممکن است از نمادهای ریاضی برای حل معادلات یا نمایش مفاهیم هندسی استفاده کنند.

به عقیده برونر، بازنمایی زبانی جزء حیاتی رشد شناختی است، زیرا یادگیرندگان را قادر می‌سازند تا در تفکر انتزاعی شرکت کنند. قادر خواهند بود تا ایده‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

کوچینگ والدین چیست؟

نتیجه نظریه برونر و پیشرفته ترین نوع یادگیری مارپیچی

مطمئن! در مرحله سوم “برنامه درسی مارپیچ” جروم برونر، که او آن را “بازنمایی نمادی زبانی” نامید، زبان آموزان توانایی استفاده از زبان و نمادهایش برای نمایش اشیا و ایده ها توسعه می دهند. این مرحله مبتنی بر دو مرحله قبلی یادگیری، نمایش فعال و نماد بصری است.

در کل، هرسه مرحله‌ی یادگیری مارپیچ برونر – بازنمایی فعال، نماد بصری و نمایش زبانی – بر روی یکدیگر بنا می‌شوند. رویکردی جامع برای یادگیری ارائه‌میکند که بر نقش فعال یادگیرندگان در ساختن درک خود از جهان تأکید می‌کند.

به گفته‌ی برونر، این مراحل کاملاً متوالی نیستند و باید با یادگیری کودکان مجدداً بررسی و تقویت شوند. به همین دلیل است که او از برنامه درسی خود به عنوان یک “مارپیچ” یاد می کند که هر مرحله بر روی مرحله قبلی در یک چرخه یادگیری مستمر بنا می شود.

در مورد نحوه یادگیری خودتان و حتی فرزندان خود نیز می توانید اگر سؤالی داشتید بپرسید. برای بهبود آموزش نظر شما کمک بزرگی  به ما خواهد بود.

 

ثبت نام دوره طراحی مسیر شغلی

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید