مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه چیست؟

بسیاری از والدین امروز از مشکلات نوجوانان در مدرسه می گویند. اکثر پدر و مادرها چون خودشان مدیریت چندانی در اتفاقات محیط مدرسه ندارند باعث ایجاد نگرانی‌شان شده است. حدود 7 سال است که چه به عنوان یک مربی والدین و چه به عنوان معلم در مدرسه مشغول هستم، زیاد از این گفتگوها شنیده‌ام. در طول هفته نیست که والدین در این مورد اظهار نگرانی نکنند. میشود گفت تا حدود زیادی دغدغه آنها بجاست و باید درکشان کرد.

در این مدت شاهد ماجراهایی بوده ام که خیلی ها برای کمتر کردن نگرانی هاشون انجام داده اند. نه اینکه خودشان در محیط آموزشی بخواهند کاری انجام دهند نه، بلکه در محیط خانه اقداماتی کرده اند. چنین والدین مسئولیت پذیری می دانند که خودشان توانایی برخی کارها را داند که این دغدغه ها کمتر شود. مثلا: مادری که مدام فرزندش از قلدری یکی از بچه ها در مدرسه شاکی بود با من تماس گرفت. در خیلی مواقع آنجوری که بچه ها موضوعات را انتقال می دهند ممکن است واقعی نباشد. یا یک میئله را از زبان خودشان جور دیگری تعریف می کنند. وقتی آن مادر عصبانی داشت از مشکل ایجاد شده می گفت من متوجه شدم که خودش هم میتواند بیانش یک ذره آرامتر کرده و تنش را کمتر کند.

من تلاشم را کردم که با فرزندش صحبت کنم، وقتی آن پسر داشت از مشکلش می گفت موضوع تغییر کرد. بیان هر دوی آنها از مسئله متفاوت بود. برای همین دو تا موضوع مختلف بود که بیان آنها این تفاوت را ایجاد کرده بود. خلاصه اینکه موضوع از قلدری رسید به کمبود اعتماد به نفس فرزند آن مادر. البته بعد از مدتی که با هم کار کردیم روند خیلی بهتر شد.

 

منشاء مشکلات نوجوانان در مدرسه

منشاء مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه و زمان تحصیل

مسائلی که در این قسمت برای شما توضیح میدهم، اصلی‌ترین مشکلات نوجوانان در مدرسه است. موضوعات دیگه‌ای هم هست که بیشترشان برگرفته از همین مشکلات است.  برخی از آنها را برایتان آورده‌ایم:

فشار تحصیلی در محیط‌های رقابتی

فشار اجتماعی مثل طردشدن و پایین‌آمدن اعتماد به نفس

مدیریت زمان که باعث استرس و اضطراب و عملکرد ضعیف تحصیلی می‌شود

حواس پرتی‌هایی که رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند

مسائل مربوط به سلامت روانی و بهداشت

در ادامه‌ی مطلب بطور مختصر توضیحاتی که لازم است را نیز برایتان مختصرا شرح می دهیم. ولی باید توجه داشته باشیم که هر نوجوان می تواند با همکاری خانواده و مدرسه چنین مشکلاتی را حل کنند.

مشکلات جوانان

مهمترین مشکلات جوانان زمان درس و مدرسه

بیشترین و شاید عمده‌ترین مشکلات جوانان در مدرسه بوجود می‌آید. البته ممکن است حین تحصیل در زمان فعالیت در گروه‌ها و اجتماعاتی که بیرون از محیط آموزشی انچام میپذیرد نیز صورت گیرد. شاید در اوقات فراغت یا تعطیلات تابستانی هم جوانان با چنین مشکلاتی روبرو شوند. اما مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه بوجود آمده و سرآغاز تنش‌ها میتواند این محیط باشد. میتوانیم به این هم دقت کنیم که هر محیط شرایط خاص خودش را دارد و مشکلات مربوط به خود. چون مبحث ما در مورد مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه هست، در این مقاله بیشتر به این موضوع میپردازیم.

فشار تحصیلی:

نوجوانان اغلب برای عملکرد خوب تحصیلی، به ویژه در محیط‌های رقابتی، فشار را احساس می کنند. این می تواند منجر به استرس، اضطراب و حتی افسردگی شود. عوامل زیادی میتواند این فشار را بیشتر کند. رقابت محوربودن نمرات، در نظر نگرفتن توانمندی و استعداد آنها برخی از چنین فشارهایی هست. هر نوجوانی دارای ارزش‌هایی هست که متاسفانه به آنها در تحصیل مدنظر قرار نمی گیرد. بسیاری از معلمین و مسئولین مدرسه چنان محیط رقابتی ایجاد می کنند که هر نوجوانی ترغیب به رقابت میشود. همین عامل به تنهایی میتواند فشار تحصیلی را بیشتر کند. عوارضی هم دارد که در مقالات دیگر به آن پرداخته‌ایم.

فشار اجتماعی 

نوجوانان برای هماهنگی با همسالان خود و پذیرفته‌شدن توسط گروه‌های اجتماعی تحت فشار قرار می گیرند. این می تواند منجر به قلدری، طردشدن و اعتماد به نفس پایین شود. فاصله‌ی طبقات اجتماعی هم که امروزه مزید بر علت شده‌است. اما میشود در مشارکت آنها در گروههای همرده سنی و فکری مشاوره و کمک کرد. وقتی در هر طبقه‌ی اجتماعی که باشی و بتوانی در فعالیت‌های امکان پیشرفت داشته‌باشی، فشار کمتر خواهد شد. خوشبختانه این امکان در برخی جوامع مهیاست. به هرحال نباید فشار اجتماعی را از مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه نادیده گرفت. چرا؟ چون در مدارس هم بدلیل نبود آگاهی این فاصله‌ی طبقاتی ایجاد شده است.

مدیریت زمان

با انجام تکالیف، فعالیت‌های فوق برنامه و تعهدات اجتماعی، نوجوانان می توانند برای مدیریت موثر زمان خود تلاش کنند. مدیریت‌نکردن زمان و بدون برنامه‌بودن منجر به استرس، اضطراب و عملکرد ضعیف تحصیلی می شود. وقتی که یک نوجوان نتواند از زمانش بخوبی استفاده کند، خود را عقب‌مانده از بقیه می بیند. اگر عجله دارد میشود تشخیص داد که زمانبندیش ممکن است دارای مشکل باشد. فکر کرده‌اید چرا یک نوجوان با سَر جواب میدهد یا کوتاه؟ میدانید چرا با بی حوصله‌گی جواب میدهد؟ البته که عوامل دیگه‌ای ممکن است باشد ولی قطعا یکی از موارد کمبود زمان است.

حواس‌پرتی‌هایی که  فناوری بوجود می‌آورد

با افزایش رسانه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند، نوجوانان می‌توانند به راحتی از مطالعه خود غافل شوند. غفلت و دروی از مطالعه دروس منجر به کاهش عملکرد تحصیلی و مشکل در تمرکز در کلاس می‌شود. ما به عنوان یک والد میتوانیم به او کمک کنیم هوشمندانه برنامه‌های مجازی خود را انتخاب کند. حتی با برنامه‌ریزی درست، والدین و کمکی که میتوانند به نوجوان خود کنند، توانایی آنها را مدیریت فضای مجازی افزایش میدهند. در بسیاری مواقع با تشویق بهبود عملکردش، آنها را در مسیر تمرکز روی درس و مدرسه قرار داد.

سلامت روان یکی دیگر از مشکلات نوجوانان در مدرسه

افسردگی، اضطراب و سایر مسائل مربوط به سلامت روان می تواند در سال‌های نوجوانی رخ دهد. سلامت روان می تواند بر توانایی نوجوان برای تمرکز در مدرسه و شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه تأثیر بگذارد. ممکن است خیلی از نوجوانان، قادر نباشند مسائل هر چند کوچک خود را حل کنند. برای آنها حتی مسائل روحی بسیار کوچک نیز، حل کردن‌شان سخت باشد. نبود سلامت روحی، در آینده‌ی فرزند نوجوان‌مان اثر منفی و جبران‌ناپذیری خواهد گذاشت. همین مشکل به تنهای میتواند از بزرگترین و مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه محسوب شود. اتفاقا این مسئله باید جدی گرفته شود.

 

مشکلات نوجوانان برای والدین

خطرناک‌ترین و مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه جدی بگیرید.

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم از مهمترین مشکلات نوجوانان در مدرسه هستند، ولی یک مورد خانمان‌سوز را هیچ وقت فراموش نکنیم. هیچ وقت در این مرحله‌ی رشد و نوسانات تشخیص هویتی دوران نوجوانی نباید از یک مورد مهم غافل شد. متاسفانه این عامل مخرب میتواند روی تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی یک نوجوان اثرگذار باشد. بر روی درآمد، روابط و سلامت جسمی و روحی خود او و اطرافیانش میتواند اثرات مخرب زیاد و جبران‌ناپذیری بگذارد. خواهشا این مورد را حتما جدی بگیرید.

سوء مصرف مواد:

سوء مصرف مواد می تواند عواقب جدی برای نوجوانان داشته باشد. عواقبی از جمله عملکرد ضعیف تحصیلی، مشکلات قانونی و اعتیاد. نوجوانان ممکن است به مواد مخدر و الکل به عنوان راهی برای مقابله با استرس یا فشار اجتماعی روی آورند.همین مورد به تنهایی می تواند منجر به طیف وسیعی از پیامدهای منفی شود که می تواند عواقب طولانی مدت داشته باشد. برای والدین، مربیان و متخصصان بهداشت روان مهم است که از این مسائل آگاه باشند و از نوجوانان در طی سال‌های تحصیلی حمایت کنند. حمایت همه‌جانبه از نوجوانانی که در این مسیر پرخطر قرار میگیرند میتواند آینده‌ی آنها را تغییر دهد. 

درست است که مسائل گفته‌شده خیلی کوتاه مطرح شد. اما واقعا باید به آنها عمیق نگاه کرد. از این بابت که ما هم بصورت سطحی احتمالا نتوانیم تشخیص دهیم. خیلی از ما والدین در بسیاری مواقع حتی هنگام گفتگو با فرزند خود، تمرکزمان به کار و مسئله شخصی خودمان است. میتوانید برای یک جلسه مشاوره روی تصویر زیر کلیک کنید تا در موردش گفتگو کنیم.

 

کوچینگ والدین چیست؟

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید