مبارزه‌ خستگی‌ناپذیر والدین : پرده‌برداری از تنهایی والدین

ساعت‌ها، روزها، ماهها و سالها دسته‌و پنجه نرم کردن والدین با تربیت فرزندان، خستگی دارد. از هر پدریامادری بپرسید که چکار میکنی با بچه‌ت وقتی زیادی خسته‌ای؟ برخی جوابشان در حد یک کلمه ممکن است بیشتر نباشد. باید ساخت! جواب خوبی هست اما چی رو باید ساخت، چه چیزی برای ساختن داریم. چرا والدین همیشه در حال ساختن هستند ولی ساخت و سازشان تمام نمیشود. مبارزه‌ خستگی‌ناپذیر والدین و اتفاقا تنها بودن در این مبارزه واقعا تا کی و کجا ادامه دارد؟ من به عنوان یک پدر میتوانم درک میکنم که هر روز چالش جدیدی وجود دارد. اما حل‌کردن چالش‌ها تنهایی سخت است و کاری طاقت فرسا.

تنهایی بر بسیاری از والدین تأثیر می گذارد، با این حال این موضوعی است که اغلب ناگفته می ماند. شیوع اپیدمی تنهایی والدین را بررسی کنید، عواملی که باعث انزوای آنها میشود. تلفاتی که می تواند بر سلامت روان وارد کند، می توانید روشن کنید. بعد از سالها این خستگی میتواند هر پدرومادری را فرسوده کند. مبارزه‌ خستگی‌ناپذیر والدین همچنان ادامه دارد. چکار میشود کرد؟ اگر پدر یا مادری هستید که تنهایی و خستگی شمارا اذیت میکند، این 4 دقیقه را برای بهبود خود وقت بگذارید.

تنهایی والدین خسته و تنها

تنهایی می تواند در مراحل مختلف والدبودن خودش را نشان دهد. دراین قسمت (تنهایی) چالش‌های خاص خودش رادارد، مخصوصا آنهایی که نوجوان دارند. خیلی‌ها را به انزوا میکشد. ارتباط‌شان کمرنگ میشود. رفت و آمد آنها با نزدیکانشان روبروز کمتر میشود. در خانه خود را تنها میبینند. تنهابودن و خستگی، اثرات منفی خود را بر ذهن و جسم هر پدر ومادری میگذارد. واقعا چه بینشی در این مورد داریم. چه آگاهی میتواند مارا در این مرحله‌ی مهم کمک کند.

شناسایی علل انزوا در این مبارزه خستگی‌ناپذیر والدین


افسانه فرزندپروری کامل

باور کنید کامل‌بودن افسانه‌ای بیش نیست. زیاد خودمان را به زحمت نیاندازیم. هر چه تلاش میکنیم که بهترین، کاملترین و موفقترین پدرومادر باشیم، بیشتر خود را خسته خواهیم کرد. بقولی آب در هاون کوبیدن است. میدانید چرا؟ ما هر چه فشار بیشتری برای کامل‌بودن میاوریم، خود را بیشتر فراموش میکنیم. بجای اینکه روی خودمان، رفتارمان و احساسات خودمان متمرکز شویم، روی بچه‌هایمان متمرکز مییشویم. آنها مارا می بینند و ما آنهارا. در صورتی که هرچه بیشتر توجه‌مان را روی آنچه باید باشیم میگذاریم، میرود روی آنچه باید باشند. همین بیشتر مبارزه خستگی‌ناپذیر والدین را ترسیم میکند.

فشار برای سازگاری

در کنار افسانه‌ی کامل‌گرایی در فرزندپروری، انتظارات اجتماعی هم منجر به احساس بی‌کفایتی و انزوا در والدین میشود. هر چه والدین میخواهند که خود را بزور با جامعه سازگار کنند، فشار بیشتری بر آنها می آید. فشاری که احساس میکنند نکند ما از دیگران عقب بمانیم. نکند که ما در تربیت فرزند خود کم بگذاریم یا نشود آنچه باید بشود. اینجاست که بایدها و نبایدها کار را باز هم سخت‌تر میکند. مبارزه خستگی‌ناپذیر والدین ادامه‌دار میشود. چشم در چشم اجتماع که نکنم‌ها و بکنم‌هایی که از ناکجا‌آباد پیدایشان میشود. چرا حودمان نباشیم؟

جداسازی عصر دیجیتال

اغلب والدین دچار تناقض‌هایی میشوند. جایی که سعی میکنند تنهایی شان را با فضای مجازی پرکنند. نمیتوانند خود را از عصر دیجیتال جداکنند. خودتان شاهد هستید چه زمان‌هایی که میتوانیم روی بهبود فردی خود کار کنیم، ولی ناتوان در مدریریتش هستیم. سخت‌ترین کاری که میتوان بهترین سود را برد. چرا نتوانیم بروز باشیم. چرا برای ارتباط بهتر با فرزندان خود از این عصر طلایی استفاده نمیکنیم؟ آره واقعا جداسازی خودمان بطور هوشمند از فضای مجازی سخت است. آیا میشود کاری کرد که تنهایی ما با دیجیتال پر نشود؟

تأثیر تنهایی والدین بر سلامت روان


عوارض سلامت روانی و انزوا

انزوا میتواند بطور قابل توجهی بر سلامت روان والدین اثرگذار باشد. خودتان تنهایی پدرومادرها و سلامت روانی که برایشان ایجاد میکند را بررسی کنید. ببینید که چقدر انزوا میتواند حال شمارا دگرگون کند. تنهایی در انزوا چکاری بر جسم و جان شما میکند. خیلی از مواقع ناچارید در انزوا بمانید. چرا؟ چون راهی که بتواند در آن موقع بهترین عملکرد را داشته باشد، انزوا از شما میگیرد. سلامت عاطفی شما را برای طولانی مدت از درون تحت تاثیر قرار میدهد. برای این تنهایی و انزوا چکاری تا بحال توانسته‌اید انجام دهید.

فرسودگی شغلی والدین

فرسودگی شغلی والدین یک نگرانی واقعی است و تنهایی نقش موثری در آن دارد. بررسی کنید که چگونه احساس انزوا می تواند استرس را در شما تشدید کند. آیا به فرسودگی شغلی شما کمک کند، منظور از شغل، فرزندپروری است. بعد از مدتی حتی در شغل فرزندپروری که عاشقش بودید، فرسوده‌میشوید و آزارتان میدهد. باید بتوانید راهکارهایی را برای پیشگیری و رفع فرسودگی والدین بیاموزید. دقیقا در چنین شرایطی آیا راهکاری به ذهنتان خطور میکند؟

راهبردهایی برای مبارزه خستگی‌ناپذیر والدین و تنهایی‌شان


ایجاد یک شبکه پشتیبانی و ایجاد ارتباطات معنادار:

ایجاد یک شبکه حمایتی برای مبارزه‌ خستگی‌ناپذیر والدین با تنهایی و فرسودگی بسیار مهم است. استراتژی‌هایی برای ایجاد ارتباطات معنادار، چه از طریق گروه‌های والدین بومی یا برقراری ارتباط مجدد با دوستان قدیمی کشف کنید. نمیتوانید بدون حمایت آنها از تنهایی درآیید. نمیشود بدون یک شبکه‌ی حمایتی خود را در وضعیت موجود به وضعیت بهبود رساند. مشارکت شما در فعالیتها و گفتگوهای هدفمند میتوان محیط آموزشی رایگان فرض کرد. چند نمونه از این جوامع آنلاین را میشناسید که کمک حالتان میشود؟

ارتباط موثر و پیمایش در مکالمات باز

ارتباط موثر کلیدی برای غلبه بر تنهایی و خستگی است. دقیقا همین بخش “ارتباط موثر” راهنمایی برای شروع گفتگوهای باز با همرده‌های خودتان است. گفتگوهایی که شما را از انزوا به محیط تبادل نظر میکشاند. همدیگر ار بهتر درک میکنید و از طرف هم حمایت خواهید شد. پیمایشی که از طریق مکالمات اثربخش شما را به فردی اهل گفتگو تبدیل میکند. البته این را هم اضافه کنم که گفتگوها اگر اثربخش و باعث بهبود فردی شود.

پذیرش مراقبت از خود و رشد شخصی

در اینجا چندین پیشنهاد و راهکار آورده‌ایم که میتوانید برای خودتان بردارید و انتخاب کنید تا به توسعه فردی شما کمک کند. نیاز نیست همه‌ی آنها یکجا انجام دهید کافیست از ابتدا روی یکی از آنها کار کنید. به خودتان امتیاز دهید و برای بهبود ببینید چکارهایی میتوانید انجام دهید.

لیست کارهایی برای مبارزه خستگی ناپذیر والدین انجام میدهم انجام نداده‌ام  تحت اقدام هست.
1- اولویت دادن به خودمراقبتی
2- غلبه بر قضاوت و انگ به خود
3- مشغول کردن خود در فعالیت ها و رویدادهای اجتماعی
4- شرکت در رویدادهای محلی والدین
5- یافتن هدفی فراتر از والدین
6- رهایی از مقایسه جامعه و دیگران
7- پذیرش منحصر به فرد بودن خود
8- متعادل کردن زمان استفاده‌ی از موبایل
9- حفظ مرزهای سالم و سلامت روانی و عاطفی خود

این موارد را نیز در نظر بگیرید که میتوانید در فعالیتهای روزانه خود چنین برنامه‌هایی بگنجانید. تشخیص با خودتان هست که ببینید کدام یک بیشتر به شما برای گذر از انزوا و تنهایی کمک میکند. این مبارزه‌ خستگی‌ناپذیر والدین نباید شمارا از رسالت و هدف مقدس فرزندپروری دچار فرسودگی کند.

  • ارتباط با انجمن و سمن‌هایی که در شهر شماست و با هدف شما میخواند
  • داوطلب شدن و پرداختن به مشارکت در حل چالش‌های دیگر والدین
  • استفاده از فناوری برای ارتباط مثبت و مشارکت با فرزندان کاربلد خود

به دنبال پشتیبانی حرفه ای


تشخیص نیاز به حمایت حرفه ای

در برخی موارد، پشتیبانی حرفه‌ای ممکن است برایتان ضروری باشد. زمانی که به خود انگ میزنید، قضاوت و مقایسه میکنید، ممکن است بهترین جای ممکن برای حمایت گرفتن از پشتیبان باشد. پشتیبان حرفه‌ای میتواند کوچ باشد، مشاور، روانشناس یا روان‌درمانگر باشد. واقعا اگر نیاز می بینید درنگ نکنید چون سلامت روانی و عاطفی شما در خطر است.

مداخلات درمانی برای رفاه والدین و یک راهنما

مداخلات درمانی می تواند نقش بسزایی در غلبه بر احساس تنهایی داشته باشد. انواع حمایت های درمانی موجود برای والدین، از مشاوره فردی گرفته تا گروه درمانی، و اینکه چگونه این مداخلات به بهزیستی کلی کمک می کند را بررسی کنید. زمان خود را برای تجسس زیاد هم هدر ندهید شاید همین انزوا و تنهایی هست که اهمال‌کارتان کرده‌است. فرسودگی نیز شما را احتمال اینکه افسرده کرده‌باشد هست.

نتیجه گیری: همسفری با والدین تنها و خستگی‌ناپذیر

تنهایی پدر و مادر می تواند چالش بزرگی باشد، اما چالشی غیرقابل حل نیست. این راهنمای جامع به عنوان یک نقشه راه برای والدین عمل می کند تا در مبارزه‌ خستگی‌ناپذیر والدین در انزوا، راهبردهای عملی برای بهبود مجدد، ایجاد شبکه‌های پشتیبانی و تقویت حس گروهی ارائه دهند. با تصدیق تنهایی و جستجوی فعالانه ارتباط موثر، والدین می توانند شادی و تجربیات مشترکی را که سفر والدگری را واقعاً لذت بخش می کند، دوباره کشف کنند. هیچ وقت نه خود را فراموش کنید و نه برای خودتان کم بگذارید. تو بهترین فردی هستی که باید به آن اهمیت بدهید و رویش سرمایه‌گذاری کنید.

رزرو جلسات کوچینگ والدین

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید