چگونه در کوچینگ با ترکیب تز و آنتی تز، سنتز ایجاد کنیم؟ کاربردش در کوچینگ والدین

چگونه در کوچینگ با ترکیب تز و آنتی تز، سنتز ایجاد کنیم؟ کاربردش در کوچینگ والدین و تاثیرگذاریش در خانواده چیست؟ احتمال زیاد اصطلاحات زیر را در جاهای دیگه هم شنیده باشید. اما اینجا در حد 6 دقیقه مطالعه اثر آن را در کوچینگ نوشته ایم.

اصطلاحات «تز» و «آنتی تز» از فلسفه، به‌ویژه در دیالکتیک هگلی سرچشمه گرفته است. فرآیند ترکیب دیدگاه‌های مخالفی است برای رسیدن به حقیقتی بالاتر. در روان‌شناسی، این اصطلاحات اغلب در زمینه نظریه‌های شناختی و رفتاری برای توصیف ایده‌ها یا رویکردهای مخالف برای درک رفتار انسان استفاده می‌شوند.

تز، آنتی تز، سنتز

thesis, antithesis and synthesis

سه گانه تز، آنتی تز، سنتز در اصل کلمات فرانسوی هستند. این سه گانه، اغلب برای توصیف ایده فیلسوف آلمانی گئورگ ویلهلم فردریش هگل استفاده می شود. هگل هرگز از این اصطلاحات استفاده نکرد، اما اولین بار توسط یوهان فیشته استفاده شد.
اما این سه گزاره دیالکتیکی:

(1) گزاره اولیه معین را تز می نامند

(2) نفی آن گزاره را آنتی تز می نامند

(3) ترکیب زمانی تشکیل می شود که برای دو ایده متضاد قبلی جمع معینی ارائه شود و ایده جدیدی را تشکیل دهد که به آن سنتز می گویند.

در روانشناسی شناختی، تز به یک نظریه یا فرضیه خاصی در مورد نحوه عملکرد ذهن اشاره کند، در حالی که یک آنتی تز می تواند یک نظریه متضاد یا یک دیدگاه مخالف باشد. فرآیند تطبیق این دیدگاه ها ممکن است شامل ایجاد ترکیبی باشد که عناصر تز و آنتی تز را برای رسیدن به درک جامع تری ادغام می کند.

اما در روانشناسی رفتاری، تز و آنتی تز ممکن است به دو رویکرد متفاوت برای تبیین یک رفتار اشاره کنند. به عنوان مثال، یک تز ممکن است این باشد که یک رفتار خاص از طریق تقویت آموخته می شود، در حالی که نظریه دیگر ممکن است این باشد تار خاص از نظر ژنتیکی تعیین شده است. فرآیند ترکیب این دیدگاه‌ها ممکن است شامل بررسی شواهد مربوط به هر نظریه و ایجاد درک دقیق‌تری از رفتار باشد.

تز و آنتی تز اصطلاحاتی هستند که در روانشناسی برای توصیف دیدگاه ها یا نظریه های مخالف، با هدف تطبیق نهایی آنها برای دستیابی به درک جامع تری از رفتار انسان استفاده می شود.

 

سنتز در کوچینگ والدین

چند نمونه از صحبت های روزمره مردم 

در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از اصطلاحات “تز” و “آنتی تز” در گفتار روزمره را برایتان آورده ایم:

تز= تدریس سنتی در کلاس بهترین رویکرد برای یادگیری است

آنتی تز= یادگیری مبتنی بر تحقیق توسط دانش‌آموز برتر است

تز= دولت بزرگتر و مداخله گر نقش اثرگذارتری بر جامعه دارد

آنتی تز= دولت کوچکتر با آزادی فردی بر جامعه اثرگذارتر اس

تز= علت افسردگی در فرد، به دلیل عوامل ژنتیکی است

آنتی تز= علت افسردگی در فرد، نتیجه تاثیرات محیطی است

تز= تغییر محیط یک سازمان به تغییر رفتار افراد آن سازمان بستگی دارد

آنتی تز= سیاست ها و مقررات دولتی عامل تغییر محیط یک سازمان است.

تز= درمان اعتیاد مبتنی بر مواد مخدر است

آنتی تز= درمان اعتیاد مبتنی بر درمان رفتاری است.

رسانه های اجتماعی ابزاری برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده است. = تز

رسانه های اجتماعی باعث تنهایی و احساس انزوا میشود. = آنتی تز

رژیم غذایی بهترین راه برای کاهش وزن است. = تز

ورزش کردن باعث کاهش وزن میشود. = آنتی تز

تز و آنتی تز در روابط خانوادگی و گفتگوی والدین با فرزندان 

والدین ادعا می کنند که: سخت گیری در تعیین مقررات منع آمد و شد برای حفظ امنیت فرزندان مهم است = تز

فرزندان ادعا می کنند که: خودمان مسئولیت پذیر هستیم و مقررات منع آمد و شد محدود کننده است = آنتی تز

انجام کارهای خانه باعث پاکیزگی و سازمان یافتگی خانواده می شود = تز

کارهای خانه باعث صلب آرامش است و ارزش وقت گذاشتن ندارد = آنتی تز

گرفتن مدرک دانشگاهی برای موفقیت شغلی و ثبات مالی ضروری است. = تز

آموزش دیدن حرفه ای یا کارآفرنین در موفقیت شغلی و ثبات مالی مفید است. = آنتی تز

اثربخشی تنبیه در تربیت فرزند بیشتراست = تز

تقویت مثبت و پاداش در تربیت فرزند اثر بیشتری دارد. = آنتی تز

رسانه های اجتماعی می تواند ابزاری ارزشمند برای حفظ ارتباط با دوستان و کشف علائق جدید برای فرزندان باشد = تز

رسانه های اجتماعی می تواند منبعی برای قلدری و آزار اینترنتی برای فرزندان باشد. = آنتی تز

 

سنتر

سنتر و اثر بخشی آن

در برخی دیدگاه ها، اصطلاح «سنتز» به فرآیند دو یا چند نظر یا ایده متضاد برای رسیدن به راه حل جامع تری اشاره دارد.

در بیشتر مواقع سنتز،  به عنوان راهی برای ادغام دیدگاه‌ها یا نظریه‌های متضاد برای ایجاد درک کامل‌تر و ظریف‌تر از یک پدیده خاص استفاده می‌شود. این فرآیند شامل شناختن اشتراکات بین ایده های به ظاهر متفاوت و همچنین شناخت و ترکیب تفاوت هاست. در دیالکتیک هگلی نیز  سنتز نمایانگر مرحله نهایی فرآیند دیالکتیکی است که در آن تضادها و تنش‌های بین تز و آنتی‌تز حل می‌شود و حقیقتی بالاتر به دست می‌آید.

سنتز و  کارایی اش نهفته در درک کاملتر از مسائل و حل آنهاست. با گرد هم آوردن دیدگاه‌های متنوع و ادغام آنها در چارچوبی بزرگ‌تر، سنتز می‌تواند به بینش‌ها و اکتشافات جدیدی منجر شود که با یک دیدگاه محدودتر امکان‌پذیر نبود. همچنین می تواند به پر کردن شکاف بین رشته های فنی و تحصیلی مختلف کمک کند و همکاری و نوآوری را تسهیل کند.

 

سنتز یک مفهوم مهم در بسیاری از زمینه ها از جمله فلسفه، روانشناسی، زیست شناسی و شیمی است. به محققان و متخصصان در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و ایجاد راه‌حل‌های مؤثرتر برای مشکلات دنیای واقعی کمک می کند. علاوه بر این در مهارت کوچینگ نیز ابزاری بسیار کاربردی و مفید است.

استفاده از سنتز در کوچینگ

فرآیند سنتز در کوچینگ، یکپارچه‌سازی و ترکیب عناصر مختلف تجربه و دیدگاه مشتری برای ایجاد درک کامل‌تر و منسجم‌تر از موقعیت هاست. سنتز، شامل گردآوری اطلاعات مختلف یا بینش های به دست آمده از جلسات کوچینگ است. همچنین یکپارچه سازی ارزش ها، نقاط قوت و اهداف مراجع می باشد.

روند سنتز در کوچینگ دارای ارزش گذاری بالاییست. زیرا به مراجع اجازه می دهد تا وضعیت خود را در طیف جدیدی ببیند و درک کامل تری از تجربیات خود بدست آورد. می تواند به آنها کمک کند تا الگوهای جدیدی را کشف کنند. مفروضات یا سوگیری های پنهان و ارتباطات متقابل بین جنبه های مختلف زندگی خود را تشخیص دهند.

به عنوان مثال، یک کوچ ممکن است با مراجعی کار کند که فکر کند مسئله اش برقراری تعادل بین کار و زندگی اش است. از طریق فرآیند ترکیبی(تز و آنتی تز)، کوچ میتواند مراجعش را همراهی کند تا ببیند چگونه خواسته های کاری آنها بر روابط شخصی و احساس کلی رفاه زندگی آنها تأثیر می گذارد. با یکپارچه‌سازی بینش‌های به‌دست‌آمده از جلسات کوچینگ قبلی، و همچنین تجربیات و دیدگاه‌های خود مراجع، کوچ می‌تواند به مشتری کمک کند تا درک جامع‌تری از موقعیت خود بدست آورد و استراتژی‌های جدیدی را برای دستیابی به تعادل و تحقق بیشتر شناسایی کند.

کاربردهای بیشتر سنتز در جلسات کوچینگ

1- در جلسات کوچینگ، کمک میشود بعد از کاوش، مراجع درک کامل تری از نقاط قوت، ضعف و ارزش های خود کسب کند.

2- یک کوچ می تواند با مراحعش طی کند تا اهداف شخصی و حرفه ای خود را ترکیب کند و حمایتش می کند تا راه هایی را برای هماهنگ کردن کار خود با ارزش ها و آرزوهای عمیق تر خود شناسایی کنند.

3- یک کوچ با مراجع خود کار می کند تا بینش هایی را از شیوه های ذهن آگاهی جمع آوری کند تا بتواند در مواجهه با چالش های موجود، آگاهی و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

4- همراهی کوچ با مراجع باعث میشود تا از تجربیات گذشته و وضعیت موجود خود، برای ایجاد یک تصمیم منسجم تر در مورد زندگی و هویت خود ادغام کند. همراهیش میکند تا احساس ارزشمندی و هدفمندی بیشتری در وی ایجاد شود.

حالا این سؤال نیز ممکن است پیش بیاید که:  چگونه در کوچینگ با ترکیب تز و آنتی تز، سنتز ایجاد کنیم؟ کاربردش در کوچینگ والدین  چیست؟

 

کوچینگ والدین و نقش سنتز

کوچینگ والدین و نقش سنتز

ترکیب  تز و آنتی تز در کوچینگ والدین نیز کاربرد دارد. این فرآیند به والدین کمک میکند تا عناصر مختلف تجربه و دیدگاه خود را به منظور ایجاد درک کاملتر و دقیق تر از نیازها و رفتار فرزندشان ادغام کنند.

چند نمونه:

یک کوچ والدین ممکن است به پدر و مادرها کمک کند تا اطلاعات را از منابع مختلف (مانند کتاب، مقاله، پزشکان متخصص، معلمان) با هم ترکیب کنند تا بیشن کامل تری از نیازها و نقاط عطف رشد فرزند خود پیدا کنند.

در جلسات کوچینگ والدین  اتفاقی که میتواند بیافتد این است که والدین اهداف و ارزش‌های خود را با نیازها و خلق و خوی خاص فرزندشان ترکیب کند و  در نتیجه یک رویکرد تربیتی متناسب‌تر و مؤثرتر ایجاد کنند.

به والدین کمک میشود تا بازخوردهای فرزند خود را (مثلاً از طریق بازی، گفتگو یا مشاهده) ترکیب کنند تا درک عمیق تری از دیدگاه و نیازهای فرزندشان به دست آورند.

یک کوچ والدین، پدر یا مادر را همراهی می کند تا تجربیات گذشته خود را در مورد فرزندپروری و تربیت ترکیب کند تا بینش جدیدی در مورد اینکه چگونه این تجربیات ممکن است روی شیوه های فرزندپروری فعلی آنها تأثیر بگذارد به دست آورد.

از طریق سنتز در جلسات کوچینگ، والدین دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد یک چالش خاص (مانند نظم و انضباط، زمان استفاده از موبایل، خواب) ترکیب کنند و سپس راه‌حلی بیابند که برای پویایی و ارزش‌های منحصربه‌فرد خانواده‌شان کارآمد باشد. 

در هر یک از این مثال‌ها، کوچینگ والدین کمک می‌کند تا عناصر مختلف تجربه و دیدگاه خود را به منظور ایجاد درک کامل‌تر و دقیق‌تر از نیازها و رفتار فرزندشان ادغام کنند. با گردآوری عناصر مختلف، والدین می توانند بینش ها و استراتژی های جدیدی را برای تقویت رشد و رفاه فرزند خود ایجاد کنند. 

 

دیالکتیک هگل ، آیا سنتز پایان راه است؟

آیا سنتز پایان راه است؟

سنتز پایان راه نیست، بلکه پایان یک مجموعه و آغاز مجموعه ای دیگر است. زمانی که تز و آنتی تز مجدداً در مقابل یکدیگر قرار گرفتند، سرانجام از تقابل و تداخل آن دو، سنتز به وجود می آید. سنتز موقعیت تز جدیدی است که دوباره در برابر تز جدید یک آنتی تز قرار می گیرد. دوباره از طرف تقابل و تداخل تز و آنتی تز جدید، وضعیت  تازه ای است و مفهوم جدیدی که سنتز جدیدی است پدیدار می شود. دیالکتیک جریان بی پایان موقعیت های جدید و پیشرفته تری است.

افلاطون ایده یا آرته را غایت دیالکتیک معرفی کرد. اما زمانی که دیالکتیک در سیر بحث و جدلی اش به حالت تجمیع یا سنتز ایده ها می رسد، ایده به صورت ترکیب ارائه می شود و همانطور که قبلاً ذکر شد سنتز پایان یک است.

بنابراین وقتی ایده در قالب یک سنتز ارائه می شود، پایان یک مجموعه و آغاز مجموعه ای دیگر است  و دیالکتیک ادامه خواهد یافت. وقتی سیر بی پایان دیالکتیک با روش استدلال منطقی به مسیر خود ادامه می دهد، ایده در این سیر بی پایان فقط به عنوان یک موقعیت مطرح می شود. تا اینکه نهایتا نتیجه حقیقت مطلق و غایت دیالکتیک نخواهد بود.

هر یک از فیلسوفان، اعم از افلاطون، کانت، هگل یا کارل مارکس، که خواهان دیالکتیک در هر موقعیتی، اعم از مادی، متافیزیکی یا معنوی بودند، به آن غایت و آن موقعیت در قالب سنتز پایان دادند که پایان یک مجموعه است و آغاز یک مجموعه دیگر مطرح می شود. پایان دیالکتیک، چه به نام ایده افلاطونی باشد، چه به نام مقوله هگلی و چه به نام جامعه کمونیستی مارکسیست، ممکن نیست.

رزرو جلسات کوچینگ والدین

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • چه قدر جالب که تز و آنتی تز رو از دیدگاه تربیت فرزند نگاه کردین و توضیح دادین .

    • ممنون که وقت گذاشتید و مطالعه کردید و خوشحالم براتون مفید واقع شده این دیدگاه نگرش بالای شما را نشان می دهد موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید