مشکلات دوران بلوغ و نحوه برخورد والدین – چکار کنیم!!!

تا حالا شده مشکلات دوران بلوغ در یک خانواده چالش یا تنشی ایجاد نکرده باشد؟ این سؤال را پرسیدم بابت اینکه اکثر والدین با چنین مشکلی روبرو خواهند بود. بدون تعارف خیلی از والدین وقتی در مورد چنین چالش هایی صحبت میشود، خود را همه چی بلد می نامند. اما دقیقا مشکل در خانواده با ورود یک فرزند به مرحله نوجوانی و بلوغ شروع میشود.

در یکی از شب ها تقریبا ساعت 12 شب یکی از پدرانی که چندین سال قبل از همکاران ما در یکی از ادارات بود تماس گرفت. صدای لرزان او جاکی از وقوع یک اتفاق بود که خیلی خیلی او را نگران کرده بود. چنان با آشفتگی صحبت می کرد و تند تند، که من در ابتدا واقعا متوجه موضوع اصلی نشدم. یه خورده که صحبت کرد گفتم که آرامش خودش را حفظ کرده و موضوع را یک بار دیگر برای من تعریف کند.

وقتی مشکل خود را یک بار دیگر گفت من سؤال کردم که بچه ات چند سالشه؟ سن بچه را که گفت آن موقع متوجه اتفاقی که افتاده بود شدم و قضیه این مشکل را به دوران نوجوانی خودش برگرداندم. زمانی که موضوع خود را بیان می کرد کم کم متوجه شد که این مرحله جزئی از مشکلات دوران بلوغ یک نوجوان است. البته یکی از مشکلاتی که والدین اگر اطلاع نداشته باشند واقعا به سختی می خورند.

مشکلات دوران بلوغ 

مشکلات دوران بلوغ 

بلوغ مرحله اصلی رشد در زندگی یک نوجوان است که می تواند برای والدین و یک نوجوان دوره ای چالش برانگیز باشد. در اینجا برخی از چالش های رایجی که والدین ممکن است در مورد بلوغ نوجوانان با آن مواجه شوند آورده شده است:

ارتباط:

یکی از اساسی ترین مشکلات دوران بلوغ ارتباط نگرفتن یک فرد نوجوان با پدر یا مادرش هست. نوجوانان ممکن است از صحبت کردن در مورد بلوغ با والدین خود احساس ناخوشایندی یا خجالتی کنند. از طرفی والدین نیز ممکن است احساس ناراحتی یا عدم اطمینان در مورد چگونگی طرح موضوع کنند. برای والدین بسیار مهم است که ارتباطی باز و صادقانه در مورد بلوغ با فرزندان خود ایجاد کنند و محیط امن و حمایتی را برای فرزندان خود برای پرسیدن سؤالات و ابراز نگرانی های خود فراهم کنند.

تغییرات فیزیکی:

نوجوانان در دوران بلوغ تغییرات فیزیکی قابل توجهی مانند جهش رشد، ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه و تغییر در شکل و اندازه بدن را تجربه می کنند. والدین ممکن است نیاز داشته باشند که با تهیه لباس مناسب، رسیدگی به نگرانی های بهداشتی و تشویق عادات سالم مانند ورزش و تغذیه خوب به فرزندان خود کمک کنند تا این تغییرات را تغییر دهند.

نباید از این غافل شد که ممکن است در برخی خانواده ها حتی این مشکل را جدی نگیرند. مشکلات تغییرات فیزیکی باید با تغییر ذهنیت فرزند آنها صورت گیرد، چون ممکن است عزت نفس آنها را نیز دچار مشکل کند.

تغییرات عاطفی:

بلوغ می تواند زمان تشدید احساسات و نوسانات خلقی باشد. نوجوانان ممکن است احساس سردرگمی، اضطراب و شک به خود را تجربه کنند و ممکن است با مسائل مربوط به عزت نفس و تصویر بدن دست و پنجه نرم کنند.

والدین می توانند با گوش دادن به نگرانی های فرزندانشان، اعتبار بخشیدن به احساسات آنها و کمک به آنها در ایجاد راهبردهای مقابله ای، حمایت عاطفی و راهنمایی کنند. همزمان رشد عاطفی می تواند مشکلات دوران بلوغ را کمتر کند زیرا رابطه بهتری را می تواند بین او و پدر یا مادرش ایجاد کند.

چالش های اجتماعی:

ممکن است یک نوجوان دختر یا پسر در دوران بلوغ با چالش های اجتماعی مانند فشار همسالان، قلدری و استفاده از رسانه های اجتماعی نیز مواجه شود. والدین می توانند به فرزند خود کمک کنند تا با آموزش این که چگونه خودشان را ابراز کنند، تصمیمات خوبی بگیرند و روابط سالمی ایجاد کنند، این چالش ها را حل کنند.

همانطور که یک انسان موجودی اجتماعی است یک نوجوان نیز بدون شک با چالش های اجتماعی روبرو خواهد شد.

چالش‌ها و مشکلات دوران بلوغ، ایجاب می‌کند که والدین صبور باشند، درک کنند و از رشد فیزیکی، عاطفی و اجتماعی فرزندانشان حمایت کنند. با ارائه راهنمایی، ارتباط و همدلی، والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا این مرحله مهم زندگی را با اعتماد به نفس و انعطاف پذیری طی کنند.

 

ارتباط و اصلی ترین مشکلات دوران بلوغ

ارتباط و اصلی ترین مشکلات دوران بلوغ

ارتباط یکی از بزرگترین چالش هایی است که والدین ممکن است در برخورد با بلوغ فرزند خود با آن مواجه شوند. این به این دلیل است که نوجوان ممکن است از صحبت کردن در مورد بدن در حال تغییر و احساسات مرتبط با آن احساس خجالت یا ناراحتی کنند و ممکن است در باز شدن با والدین خود مردد باشند.

برای غلبه بر این مشکل، والدین می توانند چندین قدم بردارند.

اول:

آنها می‌توانند محیطی باز و حمایت‌کننده ایجاد کنند و به فرزندانشان بفهمانند که برای گوش دادن و پاسخ به هر سؤالی که ممکن است داشته باشند، در دسترس هستند. والدین همچنین می توانند با استفاده از زبان مناسب سن و ارائه اطلاعات دقیق، گفتگوهایی را درباره بلوغ آغاز کنند.

دوم :

برای والدین مهم است که از مهارت های گوش دادن فعال در طول مکالمه با فرزندان خود استفاده کنند. این به معنای توجه به کلمات، لحن و زبان بدن فرزندشان و پاسخگویی حمایتی و بدون قضاوت است. همچنین برای والدین مهم است که احساسات فرزند خود را تأیید کنند، حتی اگر آنها آن را درک نکرده یا با آن موافق نباشند.

اگر والدین برای صحبت در مورد بلوغ با فرزندان خود مشکل دارند، ممکن است از منابعی مانند کتاب، فیلم، یا وب سایت هایی استفاده کنند که اطلاعات دقیق و متناسب با سن را در مورد بلوغ ارائه می دهند. حتی می توانند به فرزندان خود مطالعه و دیدن فیلم های مخصوص سن آنها را به نوجوان شان پیشنهاد کنند. این منابع می توانند به والدین کمک کنند تا مکالمات را آغاز کنند و به سؤالاتی که ممکن است فرزندانشان داشته باشند پاسخ دهند.

در کل، ارتباط برای والدین و نوجوانان ضروری است تا چالش‌های دوران بلوغ را با موفقیت پشت سر بگذارند. با ایجاد یک محیط امن و حمایتی، استفاده از مهارت‌های گوش دادن فعال، و جستجوی حمایت بیشتر در صورت لزوم، والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا تغییرات مرتبط با بلوغ را درک کنند و از آن استقبال کنند.

مشکلات دوران بلوغ-4

راه حل های پیشنهادی

همانطور که هم من میدانم و هم شما هر کسی راه حل مخصوص خود را دارد که با گفتگو آن راه حل کشف و شناخته میشود.  اما در اینجا چند راه حل به شما پیشنهاد می کنیم که می تواند کمک کند تا بر مشکلات دوران بلوغ غلبه کنید:

یک محیط حمایتی ایجاد کنید:

والدین می‌توانند محیطی باز و حمایت‌کننده ایجاد کنند و به فرزندانشان بفهمانند که برای گوش دادن و پاسخ به هر سؤالی که ممکن است داشته باشند، در دسترس هستند. والدین همچنین می توانند با استفاده از زبان مناسب سن و ارائه اطلاعات دقیق، گفتگوهایی را درباره بلوغ آغاز کنند.

از منابع مناسب سنی نوجوان خود استفاده کنید:

والدین می توانند از منابع مناسب سنی موجود مانند کتاب ها، فیلم ها یا وب سایت هایی استفاده کنند که اطلاعات دقیق و قابل درک درباره بلوغ را ارائه می دهند. این منابع می توانند به والدین کمک کنند تا گفتگوهایشان را آغاز کنند و به سؤالاتی که ممکن است فرزندانشان داشته باشند پاسخ دهند. این را جدی بگیرید چون بسیاری بچه ها مخصوصا در این زمانه سؤالات زیادی در ذهن خود دارند که بی جواب هستند. 

علاوه بر اینکه اطلاعات والدین زیاد میشود، از نظر ذهنی ارزش شما نیز به عنوان یک همدل و همراه زیاد خواهد شد.

از مهارت‌های گوش دادن فعال استفاده کنید:

مهارت‌های گوش دادن فعال مانند توجه به کلمات، لحن و زبان بدن فرزند خود و پاسخ دادن به شیوه‌ای حمایت‌کننده و بدون قضاوت می‌تواند به والدین کمک کند فضای امنی برای صحبت فرزندانشان در مورد بلوغ ایجاد کنند. این مهارت خیلی ساده گرفته شده است ولی از اصلی ترین مهارتی هست که نبودش هیچ گفتگویی را نتیجه بخش نخواهد کرد.

احساسات فرزند خود را تأیید کنید:

برای والدین مهم است که احساسات فرزند خود را تأیید کنند، حتی اگر آنها آن را درک نکرده یا با آن موافق نباشند. این می تواند به نوجانان کمک کند که احساس کنند شنیده شده و درک می شوند، که می تواند اعتماد و ارتباط آنها با والدین را بهبود بخشد.

به دنبال یک حامی باشید:

والدین ممکن است بخواهند به دنبال راهنمایی از متخصصان مراقبت های بهداشتی یا خانواده درمانگران باشند که می توانند در این مرحله مهم رشد، حمایت و مشاوره بیشتری را برای برقراری ارتباط با فرزندان خود ارائه دهند.

هر گونه نگرانی را فوراً برطرف کنید:

اگر والدین هر گونه رفتار یا تغییر رفتار نگران کننده ای را در رفتار فرزند خود مشاهده کردند، مهم است که به سرعت به این نگرانی ها رسیدگی کنید و در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرید. خلاصه کلام اینکه، والدین با فعال بودن، درک کردن و حمایت کردن، می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا با اعتماد به نفس و آسانی چالش های دوران بلوغ را پشت سر بگذارند.

 

تغییرات فیزیکی در یک نوجوان

تغییرات فیزیکی در یک نوجوان

تغییرات فیزیکی چالش رایجی است که والدین و نوجوانان ممکن است در دوران بلوغ با آن مواجه شوند. این تغییرات شامل جهش های رشد، ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه و تغییر در شکل و اندازه بدن است.

در این دوران، نوجوان ممکن است نسبت به بدن در حال تغییر خود احساس خودآگاهی یا خجالتی داشته باشند و ممکن است برای هدایت این تغییرات به راهنمایی و حمایت والدین خود نیاز داشته باشند.

تغییرات فیزیکی یکی دیگر از مشکلات دوران بلوغ هست که حتما نیاز به همراهی و حمایت دارند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به فرزندان خود برای مقابله  و مدیرت با تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ استفاده کنند:

لباس مناسب تهیه کنید:

ممکن است یک نوجوان به لباس جدید نیاز داشته باشد زیرا بدن آنها در دوران بلوغ تغییر می کند. والدین می توانند با تهیه لباس مناسب که به خوبی متناسب است و به کودکشان احساس راحتی و اعتماد به نفس می دهد کمک کنند.

نگرانی های بهداشتی را برطرف کنید:

یک نوجوان در دوران بلوغ به راهنمایی در مورد اقدامات بهداشتی مناسب نیاز دارد. والدین می توانند با آموزش روش های بهداشتی مانند دوش گرفتن، شستن موها و استفاده از دئودورانت به فرزندان خود کمک کنند.

به داشتن عادات سالم آنها را تشویق کنید:

نوجوانان باید عادات سالمی مانند ورزش و تغذیه خوب در دوران بلوغ ایجاد کنند. والدین می توانند با تشویق فرزندان خود به خوردن غذاهای سالم و انجام فعالیت های بدنی که از آنها لذت می برند کمک کنند.

در مورد تغییرات آشکارا گفتگو کنید:

والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا با صحبت آشکار و صادقانه در مورد تغییرات فیزیکی خود احساس راحتی بیشتری کنند. این می تواند به نوجوان خود کمک کند تا بفهمند تغییراتی که تجربه می کنند طبیعی است و بخشی از روند طبیعی رشد است.

به دنبال یک کمک کننده حرفه ای باشید:

اگر والدین متوجه تغییرات فیزیکی در بدن فرزندشان شوند، مانند افزایش یا کاهش قابل توجه وزن، تاخیر یا شروع زودهنگام بلوغ، یا سایر تغییرات غیرعادی، مهم است که از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کمک و راهنمایی حرفه ای دریافت کنید.  در کل، با ارائه راهنمایی، حمایت و همدلی، والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا تغییرات فیزیکی مرتبط با بلوغ را با اعتماد به نفس و اطمینان پذیرا باشند.

 

تغییرات عاطفی 

تغییرات عاطفی 

تغییرات عاطفی یکی دیگر از مشکلات دوران بلوغ و  رایجی است که والدین و نوجوانان ممکن است در دوران بلوغ با آن مواجه شوند. این تغییرات شامل نوسانات خلقی، افزایش تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی و تغییرات اجتماعی است. نوجوانان ممکن است در این دوران با احساسات خود دست و پنجه نرم کنند، و حمایت و راهنمایی برای والدین برای کمک به آنها برای عبور از این مرحله دشوار رشد بسیار مهم است.

در اینجا چند راهبرد وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به فرزندان خود برای مقابله با تغییرات عاطفی در دوران بلوغ استفاده کنند:

یک محیط حمایتی برای نوجوان خود ایجاد کنید:

همانطور که والدین به یک محیط حمایتی دارند، فرزندان ما نیز نیازمند یک محیطی برای حمایت از آنها دارند. در دوره بلوغ بیشترین نیاز حمایتی برای یک نوجوان باید ایجاد شود تا بتواند به گفتگو بنشیند. گفتگویی که احساس کند او دارای اهمیت و ارزش است.

برای گوش دادن، حمایت عاطفی و ارزش قائل شدن به احساسات فرزند خود باید همیشه در دسترس باشند. در دسترس بودن والدین به نوجوان حس امنیت و پشتیبانی کرده و راه بهتر زیستن عاطفی را بهبود خواهد بخشید.

نوجوان خود را به داشتن راهبردهای مقابله ای سالم تشویق کنید:

یک نوجوان احتمال دارد از یادگیری راهبردهای مقابله ای سالم مانند ورزش، مدیتیشن یا صحبت با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده سود ببرد. والدین می توانند فرزندان خود را تشویق کنند تا در این فعالیت ها شرکت کنند و خودشان رفتارهای مقابله ای سالم را الگوبرداری کنند.

درباره تغییرات عاطفی با او آشکارا صحبت کنید:

والدین می توانند تغییرات عاطفی مرتبط با بلوغ را آشکارا و صادقانه با فرزندان خود در میان بگذارند. این می تواند به نوجوانان کمک کند تا بفهمند که احساسات آنها طبیعی است و بخشی از روند طبیعی رشد است.

به دنبال حامی حرفه ای باشید:

اگر والدین متوجه تغییرات عاطفی در کودک خود شوند، مانند تغییرات قابل توجه در خلق و خو یا رفتار، مهم است که از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص سلامت روان کمک حرفه ای بخواهید.

از تقویت مثبت استفاده کنید:

ممکن است یک نوجوان از تقویت مثبت والدین خود بهره مند شود، مانند تمجید از رفتار خوب یا دستاوردها. این می تواند به افزایش عزت نفس آنها و بهبود رفاه عاطفی آنها کمک کند.

به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، والدین با فراهم کردن یک محیط حمایتی، تشویق راهبردهای مقابله ای سالم، و جستجوی کمک حرفه ای در مواقع ضروری، می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا تغییرات عاطفی مرتبط با بلوغ را با سهولت و اطمینان بیشتری طی کنند.

چالش های اجتماعی نوجوان شما

چالش های اجتماعی نوجوان شما

چالش‌های اجتماعی یکی دیگر از مشکلات دوران بلوغ است که نوجوان ممکن است در دوران بلوغ با آن مواجه شود و می‌تواند تأثیر بسزایی بر سلامت عاطفی آن‌ها داشته باشد. این احتمال را دارد که تغییراتی را در روابط خود با همسالان، اعضای خانواده و شخصیت‌های مقتدر و همچنین تغییر در موقعیت اجتماعی، علایق و فعالیت‌های خود تجربه کنند.

امروزه هر نوجوانی برای ارائه دستاورد خود نیاز دارد که با یک فرد یا گروهی ارتباط بگیرد. یا اینکه بخواهد با گروهی یا تیمی کاری دسته جمعی انجام دهد و مطمئنا با چالش هایی روبرو خواهد بود. داشتن روابط عمومی و اجتماعی به او بسیار زیاد کمک خواهد کرد تا استعداد خود را بروز دهد.

چند راهکار وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به فرزندان خود در مقابله با چالش های اجتماعی در دوران بلوغ استفاده کنند:

تشویق به داشتن روابط سالم:

در دنیای امروزی که دنیای دیجیتال نیز به آن اضافه شده هر پدر و مادری می تواند از نظر اجتماعی او را همراهی و حمایت کند. هستند گروه ها و فعالیت هایی که با علائق جوان آنها همسو باشد. والدین می توانند آنها را تشویق کنند با ایجاد رابطه سالم و مدیریت روابط در اجتماع فعالیت داشته باشند. مطمئنن در این گروه و فعالیتها چالش هایی وجود دارد که با حل این چالش ها آنها را برای آینده آماده تر می کند.

از رسانه های اجتماعی آگاه باشید:

امروزه نوجوانان اغلب از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با همسالان خود استفاده می کنند و این می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر رشد اجتماعی آنها داشته باشد. هر پدر و مادری می تواند استفاده فرزندانشان از رسانه های اجتماعی را مدیریت کند و آنها را تشویق کنند تا از آن به شیوه ای سالم و مثبت استفاده کنند.

برخورد با قلدرمؤابانه:

قلدری یک مشکل رایج در میان نوجوانان است و می تواند اثرات منفی قابل توجهی بر رفاه عاطفی آنها داشته باشد. والدین می توانند با تشویق فرزندان خود برای گزارش دادن و همکاری با مدارس و سایر مقامات برای رسیدگی فوری به قلدری مقابله کنند. این شیوه رفتاری منفی همیشه بوده و هست و چه بهتر که بتواند بهترین برخوردها با چنین افرادی از خود بروز دهد. 

به نوجوان خود فرصت‌هایی برای تجربیات اجتماعی مثبت فراهم کنید:

والدین می‌توانند با فراهم کردن فرصت‌هایی برای تجربیات اجتماعی مثبت، مانند عضویت در تیم‌های ورزشی، باشگاه‌ها یا سایر فعالیت‌های فوق برنامه، به فرزندان خود در ایجاد عزت نفس و ایجاد روابط اجتماعی مثبت کمک کنند.

تشویق استقلال:

هر نوجوانی برایش این احتمال وجود دارد تا از توسعه استقلال و تصمیم گیری خود در مورد فعالیت ها و روابط اجتماعی سود ببرد. والدین می توانند با راهنمایی کردن و حمایت، استقلال فردی او را تشویق کنند و در عین حال به فرزندانشان اجازه دهند که خودشان انتخاب کنند و از تجربیاتشان بیاموزند.

 با ارائه راهنمایی، حمایت و تشویق، والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا چالش‌های اجتماعی دوران بلوغ را پشت سر بگذارند و روابط سالمی با همسالان و شخصیت‌های معتبر ایجاد کنند که می‌تواند بهزیستی عاطفی و کیفیت کلی زندگی آنها را بهبود بخشد.

نتیجه گیری

در نهایت اگر خواهان داشتن یک خانواده مقتر و آگاه هستید که مطمئنن هستید، یکسری مشکلات سر راه شما هست. مشکلات دوران بلوغ یکی از همان مسائلی هست که باید حل شوند. برای غلبه بر چنین چالش هایی نیز همه ما نیاز به یک همراه وحمایت کننده هستیم تا توانایی حل شان را در خود تقویت کنیم.

چه بسا همین حالا هم ممکن است با این مشکلات روبرو باشید ولی نگران نباشید بالاخره هر مشکلی راه حل خاص خود را دارد. هر فرد و هر خانواده ای نیز راه حلش دقیقا در خود همان مسئله خواهد یافت، کافیه در مورد آن گفتگو کنید.

 

کوچینگ والدین

    اشتراک گذاری:
    مطالب زیر را حتما بخوانید

    6 دیدگاه

    به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید