6 راه کلیدی حل تعارض در محیط کار

حل تعارض در محیط کار

حل تعارض در محیط کار 6 راهکار اصولی دارد که مورد تایید مدیران بسیاری قرار گرفته است. درگیری و کشمکش و منازعات را با آغوش باز میتوانید قبول کنید. هنگامی که درگیری بوجود می آید، وانمود کنید که هیچ اتفاقی نیفتاده است. ما از ماهیت و کلیت ماجرا خبر نداریم. با همدیگر صحبت کنید، یک زمان و مکان خوب و به جا تنظیم کنید تا بتوانید بدون وقفه در خارج از خانه با یکدیگر صحبت کنید.

به دقت گوش کنید.

با هم به توافق برسید.

همدیگر را راهنمایی کنید.

سعی کنید سریع و زود همدیگر را ببخشید.

تا حدودی غیر ممکن است که در برابر ایده ها و نظراتی که با یکدیگر متناقض هستند، ایستادگی کرده و مقاوم باشید.  برای مقابله با حل تعارض برنامه ای بسازید و از جنبه های عاطفی آن غافل نشوید. وقتی روزانه گروهی از شما در یک جا جمع می شوید، ناممکن است کمی منازعه و کشمکش پیدا نشود. حتی به طور مثال کارمندانی که در مصاحبه های استخدام با دقت مورد بررسی قرار گرفته اید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها ممکن است پاسخهای کاملی برای سؤالات رفتاری نیز داشته باشند مانند:

“چگونه شما با تعارض برخورد می کنید؟”

متأسفانه، پاسخهای مصاحبه کارمندان استخدامی گنگ و مبهم به نظر می رسند و تضمین کننده رفتار آنها در محل کارجدیدشان  نباشند. درگیری در محل کار می تواند به روش های مختلف رخ دهد: می تواند بین دو کارمند ،یا در بین کل تیم ها یا بین سرپرستان و اعضای تیم که آنها مدیریت می کنند و غیره. هرچند  ممکن است در حال حاضر مسئله درگیری آسان به نظر برسد، ولی در اصل حل تعارض در  تیم و یا کارمندان و یا سرپرستان ممکن است کمی دشوار و یا حتی در بعضی مواقع بیشتر شود. در طی مراحل کار، ما چیزهای زیادی را آموختیم که بطور خاص می توانیم حل تعارض بین گرو ها را حل و فصل کنیم. حالا در اینجا به راهکارهایی میپردازیم که به گروها کمک بسیار بزرگی در حل تعارضات میکند.

6 راهکار برای حل تعارض در محل کار

6 راهکار برای حل تعارض در محل کار:

در هر نقطه یا مرکزی که گیر کرده باشیم، راههایی برای رهایی از آن وجود دارد. چه به عنوان کارمند، چه مدیر یا والد هم باشید، خلاقیت شما یمتواند به دادتان برسد تا راههای حل مسائل را بیابید. ذهن ما عادت کرده که خیلی راحت به تجارب خود برگردیم، اما راه جدیدتری هم ممکن است در دسترس باشد. برای اینکه بتوانیم راههای حل تعارض و اختلافات را در سازمان خود پیدا کنیم، نیازداریم که با توجه به هدفمندی مشترک، گفتگو کنیم. هر نفر در هر سازمان یا خانواده یک راه حل را هم ارائه دهد میتوان بهترین را کشف و اجرا کرد.

1- درگیری و کشمکش و منازعات را با آغوش باز قبول کنید.

هنگامی که درگیری بوجود می آید، از آن جلوگیری نکنید و یا وانمود نکنید که هیچ اتفاقی نیفتاده است. چون این کار با گذشت زمان، تنش و تعارض  ایجاد می شود  و اوضاع پیش آمده را فقط بدتر میکند. باید هرچه سریعتر با این مسائل ناراحت کننده مقابله کنید، قبل از اینکه مشکلات و احساسات بد در کار روزمره شما زخنه کند. اگر متوجه درگیری بین کارمندان شدید، آنها را ترغیب کنید تا راهی برای حل تعارض و انجام آن پیدا کنند. یا اگر درگیری بین دو تیم ایجاد شود، زمان مناسب برای بهبود ارتباط بین تیم موقعی است که، همه در یک جا جمع باشند. و یا  اگر با یکی از کارمندان خود دچار مشکل و ناراحتی شدید حتماً فقط خصوصی به حل آن مشکل بپردازید.

2- با همدیگر صحبت کنید، یک زمان و مکان خوب و به جا تنظیم کنید تا بتوانید بدون وقفه در خارج از خانه با یکدیگر صحبت کنید.

وقتی همدیگر را ملاقات می کنید، برای همدیگر وقت بگذارید و با دقت بهم گوش دهید. اجازه ندهید که فردی موضوع مکالمه شما را در دست خود بگیرد و یا موضوع را تحت کنترل خود درآورد. هر شخص باید درباره اختلاف نظرها و احساسات خود در مورد آن موضوع صحبت کند. به یاد داشته باشید، در زمان ملاقات، آن موقع وقت حمله کردن و یا مقصر جلوه دادن طرف مقابلتان نیست. روی موضوع بحث تان متمرکز شوید ، نه به خاطر اینکه شخصیت طرف مقابلتان را زیر سوال ببرید.

 

با دقت گوش کنید

3- با دقت گوش کنید.

شاید این راهکار یکی از ارکان اصلی حل تعارض در محیط کار باشد. توجه کامل شما به شخصی که در حال صحبت است ضروری و مهم است. صحبت آن شخص را به خاطر مسائل دیگری قطع نکنید. مطمئن شوید پیامی را که او قصد دارد با صحبت کردن به شما انتقال دهد را دریافت می کنید. آنچه را که شنیده اید برای تأیید درک بهتر صحبت های طرف مقابلتان، بعضی از جملات او را تکرار و تکرار کنید. شما می توانید در این حین از این نوع جملات استفاده کنید و بگویید:
“بگذارید اطمینان حاصل کنم که می فهمم. شما از _____ ناراحت هستید زیرا و از این قبیل سوالات. _____. “

در صورت لزوم و نیاز سؤالات شفاف بپرسید. می توانید از او بخواهید از هر روشی که برایش آسان و معقول باشد موضوع را با شما در میان بگذارد. گوش دادن همیشه باید با فهم و درایت باشد. باید طوری با درایت و ابتکارعمل گوش کنید که با سخنان طرف مقابلتان واکنش و عکس العمل بدی بروز ندهید.

 

با هم به توافق برسید

4- با هم به توافق برسید

گفتگوی شما در درجه اول برروی اختلافات متمرکز خواهد بود. اما حل تعارض فقط در صورت یافتن نقاط توافق امکان پذیر است. شما باید به جای همه منفی ها از برخی تجربه های مثبت استفاده کنید. مثالها یا مواردی را به کار ببرید که در آن با اشخاص دیگر موافق هستید یا می توانید دیدگاه افراد دیگر را ببینید.

به عنوان مثال:

اگر شما در مورد تاکتیک های فروش جدید مخالف هستید، می توانید از ایده های اشخاص دیگری که تاکتیک های آنها معقول تر بهتر بوده و برای افراد گروهت هم مناسب و درخور بوده با طرف مقابلتان در میان بگذارید. از این قبیل مثالها می توانید برای نشان دادن توافق خود با دیگران در عرصه های مختلف استفاده کنید. به دنبال توافق، آمادگی شما برای جستجوی زمینه های مشترک و ایجاد رابطه در این مورد اعتماد شما را نشان می دهد.

 

همدیگر را راهنمایی کنید.

5- همدیگر را راهنمایی کنید.

اگر در مقام رهبر یک گروه هستید، مواقعی وجود دارد که ممکن است در بعضی درگیری و تعارضات گروهت و یا کارمندان، خودت به واسطه گری و میانجی گری بپردازید. طوری باشید که آنها متوجه شوند همیشه برای کمک به کارمندان خود در حل مشکلات، خودتان در آنجا حضور دارید. شاید لازم باشد در بعضی موضاعات و تعارضات آنها را راهنمایی کنید. و اگر به احساسات  آنها لطمه جدی وارد شده می توانید با درایت و ابتکار عمل خود مسیر موضوع را تغییر دهید.ذ یا آرام آرام به حل آن مشکل پیش آمده کمک کنید. اگر در موقعیتی هستید که می توانید در مورد مراحل بعدی مشاوره بگیرید، جنبه های مثبت موضوع را بیان کنید و موضوعات یا اقداماتی را که بعد از جلسه می توانند از طریق آنها انجام دهید پیشنهاد کنید.

 

سریع و زود همدیگر را ببخشید

6- سریع و زود همدیگر را ببخشید

هر درگیری نیاز به یک رهبر مقدر و با درایت دارد که موضوع و یا مشکل را شفاف سازی کند. احساساتی که در این بین صدمه دیده را تصحیح و ترمیم کند و راه حلی پیدا کند که با آن بتوان شروع به حل آن مشکل و یا منازعه پیش آمده کند. عذر خواهی کردن بهترین و کارآمدترین روشی است که خیلی از مشکلات بزرگ را حل کرده است. به شخص مقابلتان بگویید که واقعاً از هرگونه حرف یا عمل ناشایستی که انجام دادم متاسفم. و اگر باالعکس شخصی از شما طلب بخشش کرد او را نیز ببخشید. بخشش فقط به خاطر ظاهرسازی می تواند منجر به کینه هایی شود که با گذشت زمان عمیق تر می شوند. علاوه بر این از کنار هم بودن لذت خواهید برد.

امیدوارم از 6 راه کلیدی حل تعارض در محیط کار استفاده لازم را ببرید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید