مهارت های ارتباطی چیست؟

مهارت های ارتباطی چیست؟

 

مهارت های ارتباطی، توانایی هایی است که برای گفتگو و تبادل اطلاعات از آنها استفاده می کنیم.

 

برخی از مهارت های ارتباطی شامل برقراری ارتباط ایده ها ، احساسات و یا اتفاقاتی است که در اطراف ما رخ می دهد.

 

مهارت های ارتباطی شامل گوش دادن ، صحبت کردن ، مشاهده و همدلی است.

 

همچنین درک تفاوت در نحوه برقراری ارتباط از طریق تعامل چهره به چهره ، مکالمات تلفنی و ارتباطات دیجیتال مانند ایمیل و رسانه های اجتماعی بسیار مفید است.

 

چرا نیاز به مهارتهای ارتباطی داریم؟

 

دقت کرده اید افرادی که همیشه شاد و آرام هستند از چه خصوصیاتی برخوردارند.

 

بالطبع این گونه افراد دارای یک مهارتی هستند که بقیه از آن بی بهره اند و سالها برای داشتن این مهارت تمرین کرده اند.

 

برای اینکه ما نیز در زندگی خود تجربه شادی و آرامش را بتوانیم داشته باشیم به روابطی نیاز داریم که ما را برای رسیدن به آن کمک کنند.

 

شاد بودن و آرامش داشتن بسیاری از افراد به گونه ای برمی گردد به این که چه روابطی را تجربه کرده اند.

 

با یک کم دقت به این نتیجه خواهیم رسید که خوشحالی و شادابی آنها آیا فقط در هنگام برخوردهاست یا نه.

 

این افراد در هر رابطه ای، به گونه ای رفتار می کنند که همیشه احساس خوبی به ما خواهند داد، این انرژی به ما نیز منتقل می دهند.

 

این گونه افراد دارای مهارت خاصی هستند که به محض روبرو شدن با هر فردی محیط را به طرز ماهرانه ای آرام و شاد نگه می دارند.

 

 

اگر ما هم  برای زندگی خود، آرامش و شادی را می خواهیم به روابط خوب و مثبت نیاز داریم.

با این کار لذت زنده بودن را هم تجربه خواهیم کرد.

 

بنابراین زندگی شاد و آرام داشتن ملزم به روابطی هست که در همه حال ما را سرحال و شاداب نگه دارد.

 

با افرادی که در تمام  برخوردهایشان میشه از چهره آنها فهمید احساس خوبی ندارند، می توان رابطه را کم رنگ کرد تا جایی که ما را تحت تاثیر خود قرار ندهند.

 

به روابطی بیشتر بهاء دهیم که از تاثیرپذیری آنها انتقال شادی و آرامش به ما داده می شود.

 

مثال های مهارت های ارتباطی

 

انواع مختلفی از مهارت های ارتباطی وجود دارد که می توانیم یاد بگیریم و تمرین کنیم.

این مهارت ها به ما کمک خواهند کرد تا یک ارتباط مؤثر خوب داشته باشیم.

بسیاری از این مهارت ها در کنار هم کار می کنند ،و تمرین مهارت های ارتباطی را در زمینه های مختلف در هر زمان ممکن نیز مهم می کند.

 

به یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی اشاره می کنیم:

 

گوش دادن فعال

 

گوش دادن فعال به معنای توجه دقیق به شخصی است که با ما صحبت می کند.

افرادی که شنونده های فعال هستند به دلیل توجه و احترامی که به دیگران ارائه می دهند ، مورد توجه همکارانشان قرار می گیرند.

 

اگرچه به نظر ساده می رسد ، اما این مهارتی است که می تواند برای پیشرفت و توسعه شخصی ما مؤثر باشد.

 

ما می توانیم با تمرکز روی گوینده خود ، جلوگیری از حواس پرتی هایی  مانند تلفن همراه ، لپ تاپ یا پروژه های دیگر و با طرح سؤال ، نظرات یا ایده هایی برای پاسخ گویی صحیح ، به عنوان یک شنونده فعال داشته باشیم.

 

بهترین راه کسب مهارت های ارتباطی

 

امروزه به دنبال هر چیزی که باشید به راحتی می توانید آن را بدست آورید و این مهارت هم از بقیه مستثنی نخواهد بود.

 

بسیاری از کتاب ها و مقالات در مورد این مهارت نوشته اند، اما بهترین راه این است که خود ما با افراد دارای ارتباط مؤثر،  رابطه داشته باشیم.

 

این افراد طوری به ما خواهند آموخت که خودشان هم متوجه این موضوع نمی شوند.

 

ما از رفتار و احساساتی که بروز می دهند می توانیم بهترین هضم تجربه را داشته باشیم.

 

 

عامل بعدی، کارگاهایی هستند که به ما این آموزش را می دهند.

 

در این گونه موارد روی خودمان باید هزینه کنیم و ارزش وجودی خود را بالا ببریم.

 

بعد از مدتی به این نتیجه خواهیم رسید هر هزینه ای که شده را به بهترین صورت پس می گیریم. چه طوری؟

 

به این صورت که هر چه روابط ما بهتر شود لذتی که از زندگی می بریم بیشتر و بهتر خواهد بود.

 

لذتِ داشتنِ زندگیِ شاد و آرام با داشتن این مهارت تمام هزینه ها را پوشش داده و سودی کلان نیز خواهیم برد.

 

پس بیاییم به خودمان قول دهیم برای داشتن زندگی سراسر شاد و آرام به خودمان  ارزش و اهمیت بدهیم.

 

قول بدیم، برای داشتن مهارت ها ارتباطی هر چه قدر هزینه لازم باشد را بپردازیم.

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید