تکنیک های شخصیت شناسی

خلاصه کتاب تکنیک های شخصیت شناسی

 

تکنیک های شخصیت شناسی توسط پل تایگر و باربارا بارون نوشته شده است.

مقدمه مفصلی از دکتر حسین منفرد در مورد این کتاب مطالعه خواهید کرد.

کتاب در سه بخشن گاشته شده که پیشگفتار و دوازده فصل را شامل می شود.

 

بخش اول

پیشگفتار:

یکی از مهارتهایی که بسیاری از ما می توانیم داشته باشیم این است که چه عواملی به دیگران انگیزه می دهد.

چگونه روی رفتارشان تاثیر پذیر باشند.

وجه تمایز کتاب تکنیک های شخصیت شناسی نسبت به سایر کتاب ها، راههای مؤثر برای ارتباط مؤثر با دیگران است.

 

فصل اول: اصول تیپ شناسی- چرا اینگونه رفتار می کنیم

عوامل گوناگونی روی رفتار اشخاص تاثیر می گذارند.

از مهمترین آنها می توان به ژن ها، طرز تربیت، استعدادهای درونی، قابلیت ها، زمینه های فرهنگی، مقاطع زمانی و مکانی و موقعیت های ویژه نام برد.

تیپ شخصیتی دارای چهار بعد و یا جزء می باشند که عبارتند از:

 اشخاص چگونه انرژی می گیرند؟ (درونگرا و برونگرا)

چه نوع اطلاعاتی را متوجه و به خاطر می سپارند؟ (شمی و حسی)

چگونه تصمیم می گیرند؟ (احساسی و فکری)

چگونه دوست دارند دنیای بیرون از خود را سازماندهی کنند؟ (ملاحظه کننده و داوری کننده)

 

برای اینکه دیگران را بشناسید باید ابتدا خودتان را بشناسید.

اولین بعد تیپی برون گرا یا درون گرا هستند که بسیاری از رفتار اشخاص تحت تایید ترجیحی آنهاست.

برون گرا دیگران محور هستند یعنی آنها انرژی خود را از دیگران می گیرند ولی درون گراها خود محور هستند.

یعنی آنها خودخواه نیستن و بیشتر به خودشان متکی هستند.

سبک و طرز کاری آنها با هم متفاوت هست.

 

تیپ دوم به دو نوع درک و برداشت متفاوت اشاره می کنند و به دو طریق اطلاعت را جذب می کنند.

آنها افراد حسی یا شمی هستند مثلاً افراد حسی درخت ها را می بینند ولی شمّی به جنگل نظر دارند.

حتی حسی  و شمّی ها اغلب در مدرسه به موضوعات متفاوتی علاقمند می شوند.

 

در نظر افراد فکری منطق حرف اول است و افراد احساسی میل و انگیزه فراوانی دارند تا دیگران را درک کنند.

 

آخرین تیپ شخصیتی داوری کننده و ملاحضه کنند ها هستند، آنها دوست دارند برنامه ریزی کنند و به آن بچسبند.

 

 

فصل دوم: با خودت صادق باش

 

طبق تعریف چهار بخش ممکنه در تیپ هر شخصی هست که سلسله مراتب آن ها را شکل می دهند.

همیشه به آنها عملکرد می گویند: حس کردن یا شمی بودن، فکری یا احساسی بودن.

 

این سلسله مراتب شامل درون گرا یا برون گرا و داوری کنند یا ملاحظه کنند نمی شود.

کلیدهای راهنمای هر کدام عبارتند از:

 فکری = تصمیم گیری عینی و منطقی

احساسی= درک کردن و برقراری رابطه با اشخاص

حسی = در لحظه حضور داشتن، نگاه واقع بینانه داشتن

شمّی = توجه به امکانات و کاربردها

 

تایید کردن تیپ خود، در واقع، تمرینی در فرآیند حذف دیگران است.

توصیفات در برش ها تایید کننده، ضرورتاً تا ژنریک هستند.

یعنی رفتارها و ویژگی هایی را که در مورد اغلب اشخاص آن تیپ صدق می کنند توضیح می دهند.

 

ESTJ  (  برون گرا، حسی، فکری و داوری کننده) مدیران بسیار خوبی هستند، رهبرانی ذاتی و به سرعت تصمیم می گیرند.

برخورد جدی آنها با زندگی سببی است تا دیگران به راحتی اعتماد کرده و زندگی کنند.

منصف و عینی هستند، زیاد تلاش کرده، راعی اصول اخلاقی هستند.

 

اشخاصی که رفتاری دوستانه دارند و در کمک کردن پیش قدم می شوند.

نیاز فراوان دارند تا به جایی تعلق داشته باشند.

حسی بودن شخصیت بارز آنهاست و در تمام جنبه های زندگی فعالانه شرکت می کنند.

شخصیتی بازیگرانه دارند و می خواهند دیگران را سرگرم و شگفت زده کنند. بسیار آرام، حساس و مهربانندط

 

بخش دوم: سیستم یادگیری شخصیت خوانی

بخش دوم کتاب تکنیک های شخصیت شناسی دارای پنج فصل یادگیری شخصیت هاست.

 

فصل سوم: استفاده از ترجیحات به عنوان سرنخ

در این فصل یاد می گیریم که چطور تیپ شخصیت ها را شناسایی کنیم با چه رفتارهایی.

به هنگام شخصیت خوانی، اشخاص، استفاده از سرنخ ها نقش موثری ایفا می کنند.

زیرا افراد با ترجیحات واحد رفتارهای تا حدود مشابهی را به نمایش می گذارند.

 

انواع و اقسام سرنخ ها عبارتند از:

زبان تن، سطح انرژی ( در افراد برون گرا مشاهده می شودو انرژی فوق العاده ای دارند)

سبک ارتباط ( اینکه سطح یک برون گرا و درون گرا را تشخیص بدهیم)

وضع ظاهر(باعث تفاوت بین درون گر و برون گرها می شوند)

میزان تبادل و فعل و انفعالات( که معمولا برون گرها از تبادل های اجتماعی بیشتری برخوردارند)

حرفه و شغل( باعث می شود که راهنمای مناسبی باشند)

 

علایق و سرگرمی( اوقات فراغت اشخاص می توان سرنخ خیلی خوبی باشد)

حسی یا شمّی بودن( بیشترین تفاوت میان آنهاست که سر نخ های مفیدی هستند)

سبک و طرز ارتباط( طرز فکر اشخاص را به نمایش می گذارد)

جهت گیری آتی یا فعلی( زمان حاضر و گذشته افراد در این موضوع بهترین سرنخ است)

 

هوشیاری جسمانی و حرکتی( داشتن اطلاعات از پیرامون فیزیکی اشخاص ما را به سرنخ می رساند)

تحصیلات و آموزشی(موضوعات درسی مورد علاقه در کالج و دانشکده و میزان تحصیلات راهنمای مفیدی می باشد)

رفتار وسلوک( رفتار هر شخص تعیین کننده شخصیت اوست)

زبان( استفاده از کلمات در گفتگو یکی از راهنمای سرنخ هاست)

زبان تن(حالات ظاهری صورت مانند تبسم، شادی، غم و غیره نشانگر سرنخ هاست)

 

 

فصل چهارم: مشرب – چهار طبیعت متفاوت انسان

 

مشرب ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

سنتی ها = شامل ارزش ها، کیفیت ها وسرنخ های شناسایی سنتی ها، رفتار و سلوک ، وضع ظاهر،
سبک برقراری ارتباط، حرکت بدن، حرفه و شغل، علائق و سرگرمی ها

 

تجربه کنندها = شامل ارزش ها و کیفیت ها که آزادانه با آنها برخورد می کنند
سرنخ های شناسایی تجربه کنندها ، وضع ظاهر، سبک برقراری ارتباط، حرکت بدن، شغل و حرفه و تفریح و سرگرمی

 

ادراکی ها = ارزش ها و کیفیت های آنان میل به عالی ظاهر شدن می باشند – …..

آرمان گراها = ارزش ها و کیفیت آنها فلسفی و خودشناسی میباشند – …..

 

 

فصل پنجم: چرا آنچه را می بینید همیشه آن چیزی نیست که بدست می آورید.

همه ما کسانی را می شناسیم که انرژی بسیار زیادی دارند.

نسبت به همه چیز از شور و اشتیاق فراوانی برخوردارند و دارای احساسات بالایی هستند.

این گونه افراد از نظر تیپ شخصیتی عبارتند از:

احساسی برون گرا که هشت دسته می باشند که چهار دسته آنان طبیعتی احساسی دارند و بقیه هم، فکری هستند.

 

سرنخ های کلی برای شناسایی احساسی برون گرا= خصوصیات افرادی که احساسات خود را نشان می دهند.

1- تلاش می کنند تا با دیگران در تماس باشند

2- سعی می کنند دیگران را راضی کنند و مورد تایید باشند

3- دارای جذبه و کشش هستند

4- به لحاظ جسمانی دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند

5- دیگران را سرزنش یا تحسین می کنند

6- سعی می کنند ظاهری آراسته داشته باشند.

 

همینطور که احساسی برون گراها دارای خصوصیات و سرنح هایی هستند،
احساسی داوری کنندها، ادراکی های فکری هم دارای شخصیت هایی خواهند بود.

 

همانطور که با هشت احساسی برون گرا روبرو هستیم، قائدتاً با هشت احساسی درون گرا هم  روبرو خواهیم بود.

چهار تیپ احساسی که احساسات خود را درون ریزی می کنند و چهار تیپ فکری که احساسات خود را درون ریزی می کنند.

 

بالطبع این هشت تیپ سرنخ هایی هم برای شناسایی دارند که در این فصل از کتاب بطور مفصل بیان کرده است.

تمارینی نیزبرای ایجاد مهارت در برخورد با افراد و شخصیت های متفاوت احساسی و فکری، درون ریز و برون ریز آورده شده است.

چهار سناریوی مختلف ذکر شده که همراه با جواب هایی مشخص نیز آمده است.

 

 

فصل ششم: استفاده از سیستم

 

قبل از استفاده با هر سیستم شخصیت شناسی دانستن این سه نکته لازم می باشد:

1- همیشه با موردی که اطمینان بیشتری دارید شروع کنید

2- در داوری عجله نکنید

3- به اریب ها و انحرافات خود توجه داشته باشید.

 

در ادامه از روشهایی برای ارکان شخصیت خوانی نام برده شده که نسبت با تیپ های شخصیتی توضیح داده است.

تیپ شخصیتی هایی که در اینجا ذکر شده هم از سه نوع راهنمایی برای شناسایی استفاده می کنند.

1- راهنمایی برای شناسایی ترجیحات

2- راهنمایی برای رسیدن به مشرب

3- راهنمایی برای شناسایی انگاره برون ریزی یا درون ریزی احساسات.

 

در پایان فصل نیز تمرین هایی برای مهارت سازی در پنچ مورد، رئیس جدید،خریدار خانه،مربی فوتبال، داوطلب شکار و مشتری ناراضی با ذکر پاسخ های آنها آورده شده است.

 

فصل هفتم: دست یابی سریع به اشخاص= چگونه با انواع تیپ های شخصیتی ارتباط برقرار سازیم؟

 

کسانی که خودمحورانه حرف می زنند با همه به یک شکل صحبت می کنند.

آنها انتظار دارند که دیگران خود را با روش های ارتباطی خودشان تطبیق دهند.

هر چه توجیحات تیپی ما با هم شباهت بیشتری داشته باشد به یک دیگر شباهت بیشتری پیدا می کنیم.

و هر چه بیشتر شباهت داشته باشد برقراری ارتباط ساده تر است.

 

در نظر برون گراها(درونگراها این شخصیت را دارا هستند) :
تودار و غیر دوستانه، حرفی را بروز نمی دهند، همکاری لازم نمی کنند و به لحاظ اجتماعی مشکلاتی دارند.

 

در نظردرون گراها( برون گرها) :
سطحی، فزون کاری دارند، فضول و دخالت گرند، بی ادب و رئیس موابانه هستند و بیش از اندازه حرف می زنند.

 

نظرات بقیه شخصیت ها در مورد همدیگر همیشه ادراک های آگاهان نیستند.

اغلب اوقات، اینها واکنش های بازتابی مبتنی بر تجربیات گذشته هستند، بدون اینکه از اهمیت این تفاوت ها آگاه باشند.

در پایان این فصل نیز همانند فصل قبل از مثالهای شبیه آنها اما با مضمونی متفاوت،  تمرین های مهارتی را آورده است.

 

بخش سوم: آشنایی با شانزده تیپ شخصیتی

بخش سوم کتاب تکنیک های شخصیت شناسی دارای چهار فصل تیپ ها می باشد.

 

فصل هشتم: آشنایی با سنتی ها – چهار تیپ اس جی

 

راهنمایی کلی و عمومی برای برقراری با سنتی ها به شرح زیر است:

1-صراحت لهجه داشته باشید.

2-به هنگام بحث های جدی از شوخی و مزاح خودداری کنید.

3-به اندازه آشنایی با اشخاص درباره ارزش های آنان صحبت کنید.

4-از زبان ساده و غیر پیجیده استفاده کنید.

5-سازمان یافته یاشید.

6-اطلاعات را قدم به قدم ارائه کنید.

7-واقعیات مورد اشاره شما دقیق باشد.

8-به نتایج تاکید بورزید.

9-توضیح دهید که چرا پیشنهاد شما مهم ترین است.

10-توضیح دهید که پیشنهاد شما درسترین است.

11-با آمار و ارقام از پیشنهادات خود حمایت کنید.

12-با توجه به موفقیت های گذشته از پیشنهادات خود حمایت کنید.

 

و اینکه ما می توانیم حتماً ESTJ ها را شناسایی کنیم.

چون آنها افرادی قاطع، سرسخت و پیچیده هستند و اعتنایی به مسائل احساسی و عاطفی ندارند.

کلمات و عباراتی که نظر اغلب ESTJ ها را به خود به جلب می کنند این است:

-اجازه دهید موضوع را توضیح بدهم

– اجازه بدهید موضوع را تعقیب بکنیم

– جان کلام این است …

– برنامه از این قرار است … .

 

بدون تردید چالش های دستیابی به تیپ شخصیتی ESTJ و برقراری ارتباط با آنها برای کسانی که با آن بشترین تفاوت را دارند بسیار دشوار است.

می توانیم آنها را شناسایی کنیم چون افرادی ساکت و پر اراده هستند  و همچنین محافظه کار

 

کلمات و عباراتی که نظر آی اس تی جی ها را جلب می کند شامل:

-قبلاً اینگونه به نتیجه رسیدم

– من در این مورد سند دارم

– تا چیزی خراب نشده تعمیر نکنید

– قدم به قدم

– هر کاری را درست انجام دهید.

در ادامه فصل هم در این مورد تیپ ها بیشتر توضیح داده شده است.

 

ممکن است کتاب تست مامان هم برای شما جذاب باشد.

 

فصل نهم: آشنایی با تجربه کننده ها – چهار تیپ اس پی

 

بعضی از تجربه کنندها مانند سنتی های فکری هستند  و جمعی از آنها احساسی هستند.

راهنمایی عمومی برای برقراری ارتباط با تجربه کنندها به این شرح است که:

-دوستانه باشید

– روی موضوعات واقعی توجه کنید

– خودمانی ابشید

– به حواس مختلف توجه کنید

– اجازه دخالت در کارها را بدهید.

ای اس تی پی ها را این گونه می توان شناسایی کرد:

چون افرادی فعال و دارای انرژی هستند، ظاهری غیر رسمی و خودمانی دارند و دوست داران ورزش هستند.

 

کلمات و عباراتی که نظر آنها را جلب می کند:

-اگر بخواهی حاضرم با تو بازی کنم

– آسمان حد من است

– بیا به مهمانی برویم

– چه چیزی را از دست می دهی.

 

بیشترین چالش آنها این است که علاقه ای به بررسی عمیق ندارند و احساسی رفتار می کنند.

با این توضیحات می توانیم به راحتی آی اس تی پی ها را شناسایی کنیم چون آنها معمولاً ساکت و اغلب مستقل هستند.

ویژگی دیگر اینکه در خودشان فرو می روند.

 

کلمات و عباراتی که آی اس تی پی ها را جلب می کنند:

-تنهایتان می گذارم تا روی این موضوع کار کنید

– زندگی کن و بگذار که زندگی کنند

– آیا این برای تو معنا دار است.

چالش ویژه آنها این است که خلوت گزینی شان برای برون گرها تولید مشکل می کنند و شناسایی آنها سخت و دشوار است.

 

می توانیم ای اس اف پی ها را به راحتی شناسایی کنیم چون افرادی گرم و دوستانه هستند و طبیعتی آرام دارند.

کلماتی که نظر آنها را جلب می کند:

– یک نکته جالب

– ترتیب یک مهمانی را بدهیم

–  روز خسته کننده ای دارم می توانی شادم کنی.

چالش بزرگ آنها نیز این است که درون گرها ممکن است آنها را بیش از اندازه ارزیابی کنند.

 

آی اس اف پی افرادی آرام، محبوب، حساس و پر محبت هستند.

کلمات و عباراتی که آنان را جلب می کنند:

– کمک

– عجله نکن منتظر می مانم

– جقدر درایت به خرج دادی.

چالش ویژه آنها برون گرها از صرفِ وقتی که باید با آنها مشغول باشند ناراحت می شوند.

 

فصل دهم: آشنایی با ادراکی ها – چهار تیپ ان تی

 

برای اینکه با ادراکی ارتباط برقرار کنید:

– کنجکاوی ذهنی آنها را تشویق کنید

–  به تصویر و انگارهای بزرگ به جای جزییات توجه کنید

– از قیاس و استعاره استفاده کنید

– تخیل و تصور آنها را به کار گیرید

– به واضع خود اطمینان داشته باشید.

 

مشخصات ای ان تی جی ها: رفتاری مسئولانه دارند، دوستانه و اهل گردشو رفت و آمد هستند، انرژی فراوانی دارند.

 

کلمات و عباراتی که آنها را جلب می کند:

– به کسی احتیاج داریم که این پروژه را اداره کند

– به نظر شما شیوه کار چگونه می باشد

– چه اشکالی در این برنامه می بینید.

 

چالش ویژه آنها این است که درون گرها ممکن است با آنها مشکل داشته باشند.

زیرا تیپ شخصیتی دارند که می خواه به سرعت و جسورانه به نتیجه برسد.

افراد آی ان تی جی را اینگونه می توان شناسایی کرد:

افرادی مستقل، ساکت، محتاط و در روابطشان با دیگران خونسرد هستند.

 

کلمات و عباراتی که آنها را جلب می کند:

– مساله بسیار مشکلی داریم

– نظر شما در این خصوص چیست  و از این قبیل.

چالش بزرگ این افراد این است که از بررسی مباحث توسط برون گرها نارحت هستند.

 

خصوصیاتی که افراد ای ان تی پی را می توان شناسایی کرد: پرشور، پر انرژی، دوست دار مردم و جذبه خوبی دارند.

کلمات و عباراتی که به کار می برند شامل:

– نظرتان درباره این ایده خوب کدام است

– من برایتان پیشنهادی دارم

– اجازه دهید درباره امکانات مختلف بحث کنید.

چالشی که این گونه افراد با آن روبرو هستند این است که درون گرها در برخورد با آنها گیج می شوند.

 

اما افراد آی ان تی پی، افرادی هستند که به شدت خصوصی هستند و بسیار انتخابی عمل می کنند.

کلمات و عباراتی که توجه آنها را جلب می کنند:

-ممکن است کمی در این مورد فکر کنید

– هر قدر لازم است فکر کنید

– چالش بسیار جالبی هست

– من به خلوت شما احترام می گذارم.

 

چالشی که این افراد با آن روبر هستند این است که برون گراها ممکن است از عمقی که آنها در مودر تحلیل هایشان ه کار می برند ناراحت شوند.

 

فصل یازدهم: آشنایی با آرمان گراها – چهار تیپ ان اف

 

راهنمایی عمومی برای برقراری ارتباط با آرمان گراها به این شرح است:

 – به ماهیت هم دلانه آنها توجه کنید

 – با آنها درباره شدت باورهای خود حرف بزنید

 – سعی کنید روابطی بر اساس تشریک مساعی با آنها برقرار کنید

 – با آنها رفتاری صمیمانه داشته باشید

 – به منحصر به فرد بودن آنها احترام بگذارید.

 

در این گروه، افراد ای ان اف جی: افرادی پرانرژی، دوستانه و پرحرف هستند، بسیار شمرده صحبت می کنند.

 جلب توجه کننده کلمات برای این افراد:

– می توانم احساسم را با شما در میان بگذارم

– من مساله ای دارم

– شما چه نظری دارید

– تعریف و تحسین کنید.

چالش مهم اینگونه افراد اینست که با بعضی از درون گرها مشکل دارند و نمی توانند با انرژی و اشتیاق آنها بسازند.

 

آی ان اف جی، افرادی پیچیده، خلاق و احساسات عمیقی دارند.

کلمات و عبارات جلب توجه کننده آنها:

– چیست که متوجه آن نیستم

– عجله نکنید وقتی آماده شدید با هم حرف می زنیم

– اجازه دهید برنامه آن را بریزیم.

چالش ویژه آنها اینست که بعضی از برون گراها تحول فکری کردن، تعمق کردنو یا تانی کار کردن با آنها را ندارند.

 

ای ان اف پی افرادی اهل محبت، دوستانه و پر انرژی و دارای ایده های نو هستند.

کلمات و عبارات جلب توجه کننده آنها:

– ایده جالب دارم

– آیا کسی را می شناسید

–  وقت فراوانی داریم می توانیم فردا این کار را تمام کنیم.

چالش ویژه ای که دارند این است که بعضی از افراد درون گراها ممکن است با انرژی فراوان و سرعت کار بسیار زیاد با آنها کار دشواری داشته باشند.

 

آی ان اف پی را اینگونه می توان شناسایی کرد که افرادی بسیار آرمان گرا هستند و تحت تاثیر ارزش های خود قرار می گیرند.

کلمات و عباراتی که نظر آنها را جلب می کند:

به نظرتان کدام یک درست است می توانم خصوصی با شما صحبت کنم

– مایلم در مورد پروژه شما اطلاعاتی به دست بیاورم.

چالشی که با آن روبر هستند این است که نمی توانند با بعضی از برون گرها به خاطر سرعت بالایشان با آنها کنار بیایند.

 

در کتاب تکنیک های شخصیت شناسی شانزده تیپ شخصیتی شناسایی شد.

بعضی دوست ندارند شناسایی شده و از توانایی شما خواننده عزیز نیز استقبال نکنند، با این چند اقدام از این دشواری نجات پیدا کنید:

+ بی جهت به دیگران نگویید که چه قدر باهوش هستید.

+ خودتان را یک ذهن خوان معرفی نکنید

+ هرگز نگویید از نکاتی که دیگران آن را خصوصی می دانند اطلاع دارید.

+ از مهارتهای جدید خود محتاطانه استفاده کنید.

+ توجه داشته باشید که امکان اشتباه کردن شما هم وجود دارد.

 

پیشنهادی که به همه علاقه مندان کتاب می کنم این است که در صورت امکان کتاب تکنیک های شخصیت شناسی رو کامل مطالعه کنند.

این بود خلاصه ای از کتاب تکنیک های شخصیت شناسی که امیدوارم لذت برده باشید.

به امید برقراری روابط و ارتباط بهتر

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید